Blir det bra till ett litet soffprojekt jag har i matsalen? Eller blir det skitsnitt med skitbilliga maskiner?
 
Du ska nog ställa denna fråga i verktygsdelen istället tror jag. Be moderator flytta.

Vilket snitt du får beror mer på klingan än på sågen, du ska antagligen ha lite finare klinga till ditt projekt.
 
  • Gilla
marcuspresident
  • Laddar…
Jag har en cirkel från classe och den funkar bra tycker jag. Har visserligen inte jämför med något men jag har klyvt brädor, sågat dörrar mm med den. Jag bytte ut standardklingan mot en mer fintandad, det fanns exakt en passande sådan att köpa på clas ohlson. Kostade kring 150:- tror jag.
 
  • Gilla
marcuspresident
  • Laddar…
Jag tog mig friheten att flytta ämnet hit, där jag tror du får fler bra svar.

/moderator
 
  • Gilla
marcuspresident
  • Laddar…
Det blev en från Classe. 600 spänn. Det borde funka. Får se om min soff/trappsteg i matsalen blir bra. Vad ska jag använda för skruv?
 
  • Gilla
Nico Eze
  • Laddar…
marcuspresident skrev:
Det blev en från Classe. 600 spänn. Det borde funka. Får se om min soff/trappsteg i matsalen blir bra. Vad ska jag använda för skruv?
Det mesta borde fungera, men jag skulle förborra och försänka skruven. Har använt både spånskiveskruv och vanliga typ cutters med gott resultat.
 
  • Gilla
marcuspresident
  • Laddar…
Cutters? Vanliga! Träskruv eller?
 
MDF är lite kinkig om du ska skruva nära ett hörn/kant, se till att förborra med lagom storlek på borren, annars spricker MDF'en, limma.
 
Tänkte limma också. Men ska tänka på förborrning. Har aldrig sysslat med liknande.
 
En liten skiss hur jag tänkt mig. En lång bänk över kortsidan på rummet med ett trappsteg. I öppningarna ska det sitta lådor tänkte jag. Varav sidorna och bakstycket ska fästas i väggen. Delarna är alla mdf:er.
 
  • uploadfromtaptalk1380135971269.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
marcuspresident skrev:
En liten skiss hur jag tänkt mig. En lång bänk över kortsidan på rummet med ett trappsteg. I öppningarna ska det sitta lådor tänkte jag. Varav sidorna och bakstycket ska fästas i väggen. Delarna är alla mdf:er.
Hur tjock mdf hade du tänkt använda? Funderar lite på hållfastheten i själva bänkytan. Känns som du antingen måste ha ett bra stöd under eller tjock mdf för att inte få problem med nedböjning när någon sitter på bänken.
 
19mm. Funderar på om jag måste regla upp på en del ställen.
 
Konstruktionen är 2.40m lång. Ska använda 19x595x2440 skivor.
 
Är din skiss skalenlig? Dvs är det rätt antalet fack du tänkt använda i verkligheten som på bilden? Om så är fallet måste du nog förstärka upp den rejält, om jag räknar rätt ger det ett cc80.
 
  • Gilla
marcuspresident
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.