Hej, håller på att renovera köket i vårt gamla hus och har nu stött på patrull i arbetet. Vi tänkte ta ner den fas-spontade 1-tums panelen i taket (och återanvända den på väggarna) för att ta fram de fina gamla breda brädorna under och samtidigt höja taket en aning. Men, väggarna är isolerade invändigt och sitter då upp mot takpanelen som ska bort...

Hur får jag av panelen jäms med väggen?
 
Du får två förslag:

1) Använd en Fein Multimaster. Det kommer att ta lång tid om det är ett stort rum och tjock panel. Räkna med att det kommer att gå åt en del ganska dyra blad. Resultatet kommer däremot att bli perfekt. Man kan få snittet precis i väggens förlängning.

2) Använd en Festool sänksåg, helst den äldre modellen ATF55, eftersom den kan såga närmare väggen än den senare TS55:an. På TS55:an har man flyttat lite på utsugsporten så att den är i vägen. Med den här metoden kommer atbetet att gå fort, men du kommer inte närmare väggen än ca 10mm. Jag gissar att du skall ha en taklist i alla fall, så det kanske inte spelar någon roll. Välj list så att takstumpen får plats under.
 
Du får ett förslag till:

Välj variant två ovan, och slå sedan på ett extra lager gips på väggen.
 
Tackar för snabbt svar och bra förslag!

Jo det är ett stort kök, och tätvuxen tjock entumspanel. En ATF55 har jag, men vill helst inte ha en centimeter av panelen som sticker ut... Hade tänkt oss den ursprungliga taklisten som ligger dikt mot väggen. Har inte mätt, men borde det inte bli något mer än en centimeter?

Det kanske är ett bra tillfälle att lobba för en multimaster hos sin sambo helt enkelt... :-D Går inte det eller om multimastern är för klen får jag väl ta Feston i alla fall, och byta taklist.

Alternativt en tigersåg, går det att ställa djupet om man vinklar bladet så? Får lov att läsa in mig på vilken modell att köpa. Duger billigare modeller? KAn inget om tigersågar...
 
Det finns ett verktyg - listsåg - som är avsett just för att såga tätt intill någonting. Jag har ingen själv, men har vid något tillfälle stått och klämt på en, men det blev inget köp. Det var i alla fall en Bosch, en blå. De kanske finns att hyra?
 
För tigersågning duger väl vad skit som helst. Jag köpte en Hebelabba-maskin på Bauhaus för 299 bagis som har funkat helt ok. Så länge bladet åker fram å tebax och sitter fast så duger även skräp i detta fall.

///j
 
jag hade kört med multimasten , den klarar jobbet . köp ett tre pack bladen ( det ska vara dom breda och med stora tänder)

har gjort detta några gånger och det är inga problem med multimastern
 
Motorsåg (el) är väl det självklara valet om man inte ska stå och såga i flera timmar?
 
Eller en lämplig sågklinga till vinkelslipen.
 
Det funkade kanon, men tog lite tid, med en multimaster! Precis som du sa MAttias. Men lite dyrt blev det tycker jag. Tjejen godkände dock köpet... :) Vilken tjej man har, hon är riktigt glad för min skull.

Undrar vilket verktyg jag nu behöver för att såga upp golvplankorna... :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.