Hej,

Två frågor,

Ska såga en 25 cm ränna i betongplattan på mitt hus för att lägga nytt avlopp. Hus från 60 tal och plattan som avses är i källaren. Rännan kommer mer eller mindre gå genom hela huset. Är det någon risk att göra ett snitt som delar hela plattan i två delar?

Mitt i källaren har jag elcentralen och matarkabeln kommer upp direkt från golvet. Min Bosch GMS 120 ger inga utslag. Antar att den är skärmad. Några idéer på hur man kan hitta den eller är bästa alternativet att försiktigt bila längs kabeln och se var den tar vägen? Inga ritningar som indikerar var den går och ritning från nätägare visar endast till tomtgräns.
 
Ingen fara med snittet, huset kommer att stå kvar. Ska du bila eller såga. Det med kabeln, bry dig inte om duska bila. Det är säkert inte en tjock platta, så börja i ena änden och följ gammla röret, du ska bara knäcka plattan ocg sen gräva upp för hand. En kabel ligger säkert under plattan och inte i betongen, är betongen 10 cm tjock kan den vara i betongen ,men inte om den är tunn och går med säkerhet rakt mot yttervägg, var står stolpe eller skåp, riktningen på kabeln är åt det hållet.
 
J jonaserik skrev:
Ingen fara med snittet, huset kommer att stå kvar. Ska du bila eller såga. Det med kabeln, bry dig inte om duska bila. Det är säkert inte en tjock platta, så börja i ena änden och följ gammla röret, du ska bara knäcka plattan ocg sen gräva upp för hand. En kabel ligger säkert under plattan och inte i betongen, är betongen 10 cm tjock kan den vara i betongen ,men inte om den är tunn och går med säkerhet rakt mot yttervägg, var står stolpe eller skåp, riktningen på kabeln är åt det hållet.
Tänkte såga upp en ränna och sen bila upp runtomkring, beroende på hur tjock plattan är. Elskåpet för servisledningen är längre ner på gatan men enligt ritningar från nätägaren så går inte kabeln raka vägen till min tomt. Väl inne på tomten så vet jag inte hur den går men antar man raka vägen så är det rätt igenom plattan.
 
Att såga är att inte veta vad som finns under, med såg ska klingan gå ner ca 10 cm under plattan för att bita bra. Då kan det vara beskymmer med kabeln, du får bila upp på något ställe för att se hur tjock plattan är först. Sen kanske ställa djupet på sågen till strax före genomgång och sedan knäcka det som är kvar, med en slägga så släpper bitarna nog bra.
 
  • Gilla
goosen
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Att såga är att inte veta vad som finns under, med såg ska klingan gå ner ca 10 cm under plattan för att bita bra. Då kan det vara beskymmer med kabeln, du får bila upp på något ställe för att se hur tjock plattan är först. Sen kanske ställa djupet på sågen till strax före genomgång och sedan knäcka det som är kvar, med en slägga så släpper bitarna nog bra.
Tack det är ett bra tips! Ska undersöka hur tjock den är och sen justera sågdjupet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.