Jag har en bärande vägg som består av stolpar 75*75 mm och ca 1 cm tjock råspont på varje sida. Vinkelrätt mot denna vägg ansluter en icke bärande vägg. I den icke bärande väggen vill jag byga in en skjutdörr. För att den ska få plats i öppet läge måste jag låta den gå in i den bärande väggen. Jag vill alltså såga upp en slits (ca 10 cm) i råsponten på ena sidan av den bärande väggen. Kommer det påverka vägens bärande förmåga?

Bild över hur det ser ut idag. (Grön=råspont, gul=stående reglar bärande vägg, röd=stående reglar icke bärande vägg):
Vägg-1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild över det önskade läget (Blå=dörrblad skjutdörr):
Vägg-2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Råsponten påverkar mera hur stadig väggen känns men knappast bärförmågan i någon större betydelse. Det där är så litet ingrepp så du kan göra som du tänkt.
 
Det ska inte vara några problem alls. Lycka till i byggandet
 
Som sagt ovan, bärförmågan är nog inget problem men det saknas stöd till råsponten i både den bärande och inte minst i den icke bärande väggen. Om du kan ställa in en ny "gul" regel på var sida om slitsen samt skruva ex en plyfa remsa på den regeln som då får sticka in i den ickebärande väggen där du fäster den råsponten så får du tillbaka lite stabilitet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.