Ska ta upp ett hål i en innervägen för att få in lite ljus mellan rummen.. ingen ruta..
Vet någon om dett finns färdiga karmar för detta,eller vad man ska kalla det att köpa, eller något tips på hur man kan bygga detta själv?


Mvh pirko
 
Tjena pirko

Min svärson gjorde så här, tog och borrade ett gäng hål för att komma igenom med en fogsvans. Sedan passas korta bitar in mellan spånskivorna som tuchar kanten till hålet, tog sen en bit masonit som passade "längden" på hålet, och skruvade fast masoniten. Sedan kanten kan du ju göra lite som du vill med efter hur tålamodet låter sig hållas. Han målade masoniten och en liten bit ut på väggen och tapetserade sedan väggarna . Själv har jag använt strukturfärg runt mina valv (i princip likadant uppbyggt i böjarna som ett hål) som går ut ca: 2cm på väggen sas.

JPe
 
Sätt gips i smygen istället och på med hörnlist, sen bara spackla mot listen och måla blir hur fint som helst
 
"gips i smygen"? Istället för masonit? Hur böjbar är gipsen? Helst vill jag inte har några lister, är tillräcklig snickarglädje i huset som det är ;-)
 
Om man blöter upp gips och när den är tillräckligt fuktad kan du göra vad du vill ex vid ett armbrott använder man gips och den formar sig som vi vet bra!
 
Tjena

Jag tänkte mig nog inte riktigt för. Hans hål är runt, liksom mina valv är med radie

JPe
 
pirk skrev:
Om man blöter upp gips och när den är tillräckligt fuktad kan du göra vad du vill ex vid ett armbrott använder man gips och den formar sig som vi vet bra!
Blöter du skivan är chansen nog störst att pappen går sönder när den sträcks vid böjningen och skivan går av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.