Hej! Jag har kommit på att jag vill såga spår (vet ej om det är rätt term) i en grund ekhylla (145 mm) som hänger precis ovanför diskbänk, så att hyllan kan tjäna som diskställ för glas och koppar. Är dock inte så kunnig så undrar vilket verktyg som skulle vara till störst hjälp - har tänkt på handöverfräs, men vet inte om en sådan kan göra spår genom skivan, som är 15 mm tjock.

Eller bör jag borra hål i lämplig dimension och sedan såga med sticksåg? (Har tänkt att spåren/"springorna" gärna får ha rundade avslut.)

Några tips? Tacksam på förhand! :)
(Undrar dessutom: är det dåligt för träet att användas så? Jag har tänkt behandla det med linoljevax)
 
Redigerat:
Handöverfräs fungerar utmärkt för att göra spåren men idén som sådan skulle jag nog lägga ner. Den där ekskivan kommer se ut som stryk ganska omgående om du inte behandlar den med något riktigt vattentåligt som epoxi eller tvåkomponentslack. Även behandlad är risken stor att den slår sig om den konstant utsätts för vatten på ena sidan, speciellt som den är väldigt tunn.
 
  • Gilla
Alti
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Handöverfräs fungerar utmärkt för att göra spåren men idén som sådan skulle jag nog lägga ner. Den där ekskivan kommer se ut som stryk ganska omgående om du inte behandlar den med något riktigt vattentåligt som epoxi eller tvåkomponentslack. Även behandlad är risken stor att den slår sig om den konstant utsätts för vatten på ena sidan, speciellt som den är väldigt tunn.
Ah, tack för vänlig men bestämd avrådan! Tror du det rentav är dumt att alls ha hyllan där så nära diskbänken? Den sitter alltså fäst under köksöverskåpet, och är byggd som ett "skåp" dvs med sidor, överliggande bräda skruvad i överskåpet, samt underliggande hylla, alltsammans i planhyvlad ek.
 
A Aronovic skrev:
Ah, tack för vänlig men bestämd avrådan! Tror du det rentav är dumt att alls ha hyllan där så nära diskbänken? Den sitter alltså fäst under köksöverskåpet, och är byggd som ett "skåp" dvs med sidor, överliggande bräda skruvad i överskåpet, samt underliggande hylla, alltsammans i planhyvlad ek.
Ser inget problem att ha hyllan där, så länge det inte ståt blöta saker på den nån längre tid. Har själv diskbänk och arbetsyta i köket i ek och den klarar det ganska bra om jag lägger på ny hårdvaxolja var 12e-18e månad. Dock hyfsat noga med att inte låta blöta saker stå för länge.
 
A Aronovic skrev:
Ah, tack för vänlig men bestämd avrådan! Tror du det rentav är dumt att alls ha hyllan där så nära diskbänken?
På 50 till 60-talet fanns det köksskåp ovanför diskbänken där man direkt satte in den blöta disken. Vet inte hur de såg ut i botten, om den var helt öppen eller med spår.

Finns tydligen även nu: https://forum.skalman.nu/viewtopic.php?t=49028
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.