Varför får man rådet att såga och inte knäcka klinkret som ska sitta mot golvbrunnen?
Om det nu är ett riktigt bra råd, funkar vinkelslip med fin diamantskiva bra?

Jag vill helst slippa skaffa en kakelsåg.
 
Det blir ofta mer exakt med sågning. Vinkelslip fungerar. men det kan bli svårare att får rakt osv. Ev kan du spänna fast en plankbit på plattan som styrning.
 
Utan att egentligen veta skulle jag gissa på att kanten blir lite slöare när den är sågad än knäckt.
Man vill helt enkelt minska risken för vassa kanter.
 
knäcker man plattan är det bara att ta en klinker bit och "slipa" av kanten lite
Kan lätt bli urslag med vinkelslip
 
Det låter som en bra idé med en brädbit som styrning.
 
Ok nino, tack. Då har jag två alternativ. Vinkelslipen måste jag ha fram på en sida resten kan man knäcka och slipa då. Tack för goda svar!
 
Sen är det väl långt ifrån alltid man får enbart raka bitar/ursågningar runt brunnen.
Jag brukar försöka centrera klinkerplattorna runt duschbrunnen och då kan det bli nödvändigt att kapa bort en kvadrat ur varje platta, detta är omöjligt genom att ritsa och knäcka.
Men en vattenkyld kakelsåg är överlägsen en vinkelslip med diamantskiva.
 
Jag hade köpt en enkel kakelsåg utan minsta tvekan..
 
GoForIt skrev:
Jag hade köpt en enkel kakelsåg utan minsta tvekan..
Håller med!
Finns billiga, bara några hundringar som duger för en sällananvändare.
Eller hyra...
 
Jag behöver bara ta ur två fyrkanter. Jag sågar till bitarna innan jag börjar. Blir det inte bra med vinkelslipen får jag åka och köpa en såg. Tack för era råd!
Det är inte bara kostnaden som gör att det tar emot att köpa. Att källarn blir full av engångsverktyg och en aversion mot köp o slängsamhället spelar in med.
Hyra känns ju bra men är inte optimalt om man vill jobba när andan faller på och ta sin tid. Särskilt när det ändå kostar som att köpa nåt som ändå funkar hyfsat. Då kan ovanstående argument få stryka på foten med hjälp av lite dubbelmoral :(
Jag hoppas på vinkelslipen alltså :)
 
I den mån det går försöker jag utgå från brunnen så man slipper skurna plattor runt brunnen då det är något av det fulaste jag vet...
Hellre då skärningar mot väggarna.
 
Jo, Paul. Jag har vägt fram och tillbaka där.
Ska ha en klinkersockel och sen målat. Jag kommer, som det ser ut nu, ta en halv platta och ha som sockel. Det är ett cirkulärt "marockanskt" mönster. Det vill sig så väl att det då går att få upp mönstret i ett perfekt L på tre hela och halva den fjärde väggen. Men då kan jag inte välja runt brunnen. Jag kan dra så att det blir hel platta på en sida och stora passbitar på två, men på en sida blir det en smal bit.
Jag har plattor som är 11*11 men de sitter ihop så det är egentligen en "massiv" 33*33 platta. Dem får jag ju knäcka till 11-plattor runt brunnen men där den smala biten blir får det bli 11+2 cm och sen såga. Det blir ju stabilt eftersom den smala biten sitter ihop med en hel platta men just där får man ju offra estetiken lite.
photo1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänker jag rätt här eller är man ute och cyklar. Har klinkrat förr men detta är första badrummet.
 
Ok... då förstår jag lättare ditt tänk med att man hellre tar skärningarna runt brunnen. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.