Vi funderar på att såga till våra bänkskivor själva eftersom det var så lång lev. tid på IKEA. Vilken såg är bäst att använda för att det ska bli snyggt? Hur skarvar man ihop bänkskivorna på bästa sätt om man inte äger en kexmaskin? Går det borra och använda träplugg?
 
Hyr en kexmaskin, kostar inte mycket. Den är enkel att använda och resultatet blir perfekt. Jag använde cirkelsåg med bra (ny) klinga.
 
Jag har ringt runt till de som hyr ut maskiner men ingen har en kexmaskin. Finns det inget annat alternativ?
 
Se om du inte hittar någon mindre snickerifirma som kan hjälpa dig. Att kexa ihop det är så oerhört mycket lättare att få snyggt.

Om en firma gör det så kan det också vara så att de kan göra ett snyggare snitt än du klarar själv, och de har bättre möjligheter att spänna ihop limningen, om denu inte måste göras på plats i ditt kök (så det går att få in skivan).
 
Nu beror det lite på skivor, men jag tror det bästa är att kexa och sedan dra ihop skivorna med vantskruv. Kexen kan man bara trycka dit, detta för att lättare fånga upp rörelser i skivorna.

Ska tillägga att jag inte skruvat ihop mina nya ek-skivor ännu, måste få bort de gamla först... :)
 
Jag åkte till silvan med min och fick hjälp där. Bauhaus kan coskå fixa det
 
Silvan och Bauhaus finns tyvärr inte där jag bor. Får nog hitta en lokal snickare som kan fixa till det.
 
Köpte claes ohlsons billigasye cirkelsåg, en klinga med fina tänder, övade på några furulimträskivor (hade aldrig använt cirkelsåg tidigare), sågade mina 4 cm ekskivor, o snickarna(som hjälpte mig med skåpen) var imponerade. Fogade också ihop på längden mha ngt slags beslag med en lång vagnsskruv som drog ihop träskivorna som också limmades.
Kan det vara nåt?
 
Kolla in gds-siten - Gör Det Själv, där finns en artikel som man kan läsa. Vangskruven drar ihop skivorna i längsled men de behöver någon ting som förhindrar dem att röra sig i höjdled. Kex är ju utmärkt men i gds-artikeln har jag för mig att man fräser in en bit plywood (samma lösning som på mina gamla skivor).

I artikeln nämns att man inte ska limma utan låta skivorna röra sig i sidled kring plywoodbiten. På så sätt minskas risken att skivorna spricker när de rör sig.

Lamellfräs (kexmaskin) gör ju att detta arbete blir superenkelt eftersom dess konstruktion gör att spåret hamnar rätt. Det går säkert att fixa med en vanlig fräs om man är noggrann och har något typ av stöd. Det viktiga är ju att spåret hamnar på exakt samma höjd på båda skivorna och hyfsat rätt i sidled. Resten löser vangskruven.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.