Jag har nyligen fått möjlighet att såga virke och håller nu på att såga ask för fullt. Men jag är lite osäker på vilka dimensioner jag bör såga för kommande projekt. Det är på hobbybasis men en mindre andel kan jag tänka mig att sälja, jag har tänkt testa att tillverka golv, plankbord, köksstommar och köksluckor.

En hel del plank har redan sågats, ganska mycket 2", 1,75", 1,5" och 1", men finns det någon dimension jag inte tänkt på, eller som kanske är gångbar på annat håll? Jag har enbart tänkt mig för kommande projekt och vill inte snöa in mig alldeles för mycket på en viss dimension, men jag vill inte heller ha alldeles för mycket av dimension en som inte går åt. Tar man ett överskåp i ett kök på 60x80x38cm som exempel ger det en förbrukning på strax över 1m2 limfog. Men när man sågar brädorna för denna, vad kan en tänkbar andel spill bli?

När det gäller 18mm limfog som verkar vara det mest gångbara till köksstommar, brukar denna vara 1" innan torkning eller planhyvling eller kan denna göras tunnare? Samma när det gäller plankbord och annat, såklart viss osäkerhet kring hur mycket som försvinner av tjockleken efter torkning och planhyvling. Allt kommer att torkas ner till möbeltorrt, dvs runt 8-10%.

Hur skulle ni tänka kring sågning till framtida projekt gällande tjocklekar och andra dimensioner?

Även för att undvika sprickor under torkprocessen, jag kommer att pensla ändträet med vitlim men bör jag även slå i någon form av S-järn eller "split stopper" i änden på brädorna för att minska risken för sprickor? Eller bör man strunta i det och använda spruckna brädor för att tillverka limfog? Kanske det är en låg andel plankor som spricker om de torkar relativt långsamt utan direkt solljus?
 
  • Sågat trä, trädstammar, bärbar såg, en ensam arbetshandske på plank. Utomhus, byggarbetsplats, dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tjocka plankor som sedan sågas till rätt dimension när de fått torka ytterligare och du vet vad du vill ha/behöver.
 
Jag sågade upp en del askför några år sedan. Det sprack en hel del att måla ändträt kan minska risken något.
 
  • Gilla
Timmermannen77
  • Laddar…
Är också bra att kasta på såg spån på varje planka när du ströar upp dom, då sker uttorkningen lite saktare och de spricker inte lika lätt
 
T Timmermannen77 skrev:
Är också bra att kasta på såg spån på varje planka när du ströar upp dom, då sker uttorkningen lite saktare och de spricker inte lika lätt
Menar du att spånet inte är en källa till mögel som på tall,gran och björk?

Jag skulle hellre täcka virkesstapelns gavel med en plywoodskiva för att minska risken för sprickor.
 
AXS
F fribygg skrev:
Menar du att spånet inte är en källa till mögel som på tall,gran och björk?

Jag skulle hellre täcka virkesstapelns gavel med en plywoodskiva för att minska risken för sprickor.
Japp, de var ju asp som sågades man använder spån från sågen alltså aspspån , de är inte alls samma som tex tall som är extremt känslig
Om man täcker med plywood, skall de någon speciell, dom flesta är ju av gran, furu eller björk.
 
T Timmermannen77 skrev:
Japp, de var ju asp som sågades man använder spån från sågen alltså aspspån , de är inte alls samma som tex tall som är extremt känslig
Om man täcker med plywood, skall de någon speciell, dom flesta är ju av gran, furu eller björk.
Nej tråden handlar om ask.

Jag har hängt vanligt förpackningsmtrl på solutsatt stabbända när jag sågat snickerivirke, tror det var poppel plyfa
 
F fribygg skrev:
Nej tråden handlar om ask.

Jag har hängt vanligt förpackningsmtrl på solutsatt stabbända när jag sågat snickerivirke, tror det var poppel plyfa
Ok, men Ask är inte heller ett känsligt träslag ett hårt och segt träslag.
De använder för till hjul, ekrar, medar,skider, gevärskolvar mm,
De som spelar roll för mögelangrepp, är när på året man fäller träden.
Dom träd som man fäller på sommaren har mycket sav i ytveden som innehåller mycket socker. Och socker är riktig dundernäring till mögel.
Och de visste man förr, för då högg man bara timmer i skogen på vintrarna.
 
Z z_bumbi skrev:
Tjocka plankor som sedan sågas till rätt dimension när de fått torka ytterligare och du vet vad du vill ha/behöver.
Men i fallet med tjocka dimensioner kan det alltid bli lite tokigt då det är svårt/omöjligt att klyva exempelvis en 2" bräda till två på 1", då sågbladets tjocklek försvinner m.m.

Men jag har huvudsakligen kört med genomsågning, dvs skivat stockarna för att kunna kanta och såga fram rätt dimensioner sen. Enklast i lilla sågverket men går även med sänk eller cirkelsåg med skena.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag sågade upp en del askför några år sedan. Det sprack en hel del att måla ändträt kan minska risken något.
Torkade du dina helt utan lim? Jag har tänkt limma men eventuellt även slå in en "split stopper" i änden för att sprickan inte ska fortplanta sig i framförallt 1.5-2" brädor. Men kanske overkill?

Har du någon bild på hur dina sprack?
 
  • En orange plastspik fastsatt i en sågad trädstam, med tydliga sågmärken synliga. Närbild, oskarp bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
TorpAnders TorpAnders skrev:
Alla svar du någonsin kan behöva finns här:
[länk]
Där är jag med! :D Men man kan generellt säga att alla tipsar om allt, anchorseal, vitlim, saltlag, s-järn, splitstopper, endast torka långsamt inget annat behövs, ångkammare etc.

Ganska svårt att veta vad som är bäst, även om det finns många alternativ. Visserligen inte frågat om mest gångbara dimensioner, det kan vara en bra ide att göra.
 
AXS AXS skrev:
Det finns många sätt att såga på, olika sätt ger olika egenskaper på brädan.
Här kan du läsa mer: [länk]
[bild]

Har sågat en hel del, stor skillnad på genomsågning och kvarterssågning. Både i resultat och i hur lång tid själva sågningen tar.
Hittills har jag huvudsakligen kört med genomsågning, där jag i ett senare läge tänkt kapa till rätt dimensioner men även till viss del blocksågning. Vad skulle du säga är största fördelen med kvarterssågning? Hur torkar du dina plankor för att undvika sprickor?
 
F fribygg skrev:
Menar du att spånet inte är en källa till mögel som på tall,gran och björk?

Jag skulle hellre täcka virkesstapelns gavel med en plywoodskiva för att minska risken för sprickor.
Bra tips att täcka gaveln med plywood! Jag ska nog klura på något liknande, då det är ändträet som är det mest känsliga. Men kanske räcker med enbart vitlim också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.