Jag håller på att göra om mitt kök och har nu kommit till bänkskivan.
Jag har en skiva av massiv ek och undrar om någon har ett bra tips på hur jag
ska såga och skarva för att få en "osynlig skarv", om man nu kan få det?

Kan man limma den eller måste man ha en mjukfog för att den ska kunna röra på sig?

Det är en vanlig 90 graders sväng i köket, en rak skarv alltså.

Tack för tips!
 
börja med att lägga den ena skivan på över den andra i hörnan så den täcker fasningen precis.om du inte har helt vinkelräta väggar så lär du märka det nu.markera med en penna efter den pålagda skivan det som får sågas/fräsas bort.

om du har en rundad framkant så måste den ju bort på den sträckan där skivorna möts. Även om den bara är fasad så får den sågas bort så att du får två skarpa kanter att mötas.

är det ek så är det hårt och svårt att såga och fräsa i men grovsåga några mm utanför strecken och fräs resterande.(om du är en van fräsare)annars såga rakt.
detta gör du lämpligast med en handöverfräs som styrs av en linjal alternativt ett rakt trästycke samt skruvtvingar och kullagerfräs
såga även in ett 45gradigt snitt om du inte får till det med fräsen i framkant(vilket är svårt utan en exakt fräsmall.
sedan bör du foga ihop skivorna med hjälp av en kexmaskin .
har du en borr/plugg gigg så kan det också fungera.
limma i fogen med trälim och var snabb med att koppla slipmaskinen i limningsmomentet för det  är viktigt att du får slipat ner slipdamm att blandas ihop med limmet i limskarven för att osynliggöra denna.

good luck ;) ;)


 
Hej!

Är du en glad prenumerant av Gör det själv? Det stod det många tips om just detta för något nummer sedan, har du den inte själv så finns den på bibblan. Snyggaste tipset där tyckte jag var att såga diagonalt. Man förlorar lite material, men oj vad fint det blir!

/Elin
 
Tack för dom goda tipsen!

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.