Mitt hus är stambytt och vattenstammen sitter inne hos min granne. Man har helt sonika borrat hål i väggen och dragit in två kopparrör med vit plast till mitt kök. Rören böjer av direkt efter genomförningen.

Nu ska jag bygga om mitt kök och de där vattenledningarna måste tyvärr gå åt andra håller. Jag hade tänkte slå två flugor i en smäll och dels såga av rören precis när de kommer in genom väggen och ersätta de fula böjarna med två snygga vinkelkopplingar och dels sätta dit någon form av bläck så att genomförningen ser lite vettigare ut.

Min fråga är nu om en rörmokare klarar detta utan att man stänger av vattnet i huvudstammen. Jag inbillar mig att det inte är första gången någon vill göra ett sådant här ingrepp.
 
Nej man måste stänga annars kommer många hundra liter åka ut i din bostad. Rören måste även rengöras och avgradas för att garantera täthet. Tar kanske en timme om allt annat är klart fram till denna punkt.

Kanske kan vara idé att sätta en ventil på dins sida om väggen också någonstans ;)
 
Mikael_L
Moderna rörmokare har lite moderniteter nuförtiden. Bl.a. har dom en pryl som fryser vattnet i röret till en ispropp, och sen kan man jobba med rören på andra sidan.

Nu finns det säkert en massa begränsningar för detta, som jag inte har en susning om, så det är väl bäst att kolla med din tilltänkte röris.
 
Jo det finns ju alltid sätt att gå runt när inte den bästa möjligheten finns dvs att stänga huvudkranen.

Finns inte tillgång till denna eller hur är det i detta fall?
 
Jovisst kan man frysa rören men det känns ju dumt om det är varmvatten. Det går nog även fortare och är alltid säkras att stänga av huvudkranen. Sitter förmodligen någon ballofix på andra sidan väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.