Jag ska göra om lite vid entrén, ta bort en utbyggnad (trädäck) i vilken det varit planteringar och snygga till.
Entré med demonterat trädäck som visar kreosotbehandlade syllar, omgiven av planteringar och krukor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utbyggnaden vilar på, upptäckte jag, kreosotbehandlad järnvägssyll av den hårdare sorten (bok eller ek). Jag vill kapa dessa och började med en tigersåg. Bladet blev väldigt varmt och det rök en hel del från träet men jag kom inte så långt. Gav mig på syllen med stämjärn och kom en bit. Gav mig på syllen med borr och även borret blev väldigt varmt och med rök från både trä och träspån.
Kreosotbehandlad järnvägssyll delvis kapad med tigersåg och borr, visar spår av arbete och rökutveckling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon här som har tips på hur jag bäst angriper problemet?
 
  • Haha
sawallen
  • Laddar…
Magnus E K
Hur lång är den då, kanske enklare att gräva upp och slänga hel. (Du vill ju ändå inte ha den kvar.) Jag har sågat av en sån där som jag hade på min tomt (hade massor, men de flesta var korta) med vanlig fogsvans. Men var kanske en mjukare variant.
 
  • Gilla
sawallen
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Sprängämnen, pentylstubin borde fungera :)
Jo, funderade på det, men har ingen erfarenhet av sprängämnen :)
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Annars kan du ju köra med motorsåg, lägga på en gammal skitkedja som du ändå försöker hålla vass nog för att fixa jobbet.

Slår en tigersåg med hästlängder kan jag garantera nästan oavsett hur kass kedjan är, på denna typ av jobb.
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Hur lång är den då, kanske enklare att gräva upp och slänga hel. (Du vill ju ändå inte ha den kvar.) Jag har sågat av en sån där som jag hade på min tomt (hade massor, men de flesta var korta) med vanlig fogsvans. Men var kanske en mjukare variant.
Den ligger "löst" på marken så inget att gräva, men den sitter väl förankrad i en del som jag vill ha kvar.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Annars kan du ju köra med motorsåg, lägga på en gammal skitkedja som du ändå försöker hålla vass nog för att fixa jobbet.

Slår en tigersåg med hästlängder kan jag garantera nästan oavsett hur kass kedjan är, på denna typ av jobb.
Finns ingen motorsåg hade jag åkt till biltema och köpt en billig sladdmotorsåg...

Sen ska inte en vass yxa underskattas heller.

/ATW
 
  • Gilla
sawallen och 1 till
  • Laddar…
S sawallen skrev:
Jo, funderade på det, men har ingen erfarenhet av sprängämnen :)
Jäklar så många hemmagjorda bomber man gjort i ungdomen. Klorex, svavel och florsocker var en fin mix :)
 
  • Gilla
sawallen
  • Laddar…
S
ja offra en motorsågskedja de e ingen kostnad nuförtiden
 
S stenna skrev:
ja offra en motorsågskedja de e ingen kostnad nuförtiden
Är det inte enklare att köpa ett hållbart blad till tigersågen och spara på den vassa Oregon kedjan till sågen. Billiga motorsågar med värdelösa kedjor blir oavsett slöa bara dom ser slipersen.
 
  • Gilla
sawallen
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Är det inte enklare att köpa ett hållbart blad till tigersågen och spara på den vassa Oregon kedjan till sågen. Billiga motorsågar med värdelösa kedjor blir oavsett slöa bara dom ser slipersen.
Tigersåg är bara tidsödande leksaker på denna typ av grovjobb.
 
  • Gilla
stenna
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Tigersåg är bara tidsödande leksaker på denna typ av grovjobb.
Då är pentyl bättre som jag tipsade om tidigare, och betydligt roligare. Men huset kanske står lite för närma för sådana roliga tilltag :)
Men varför förstöra en motorsåg, om än billig, med att köra nere i jord och grus?
Det förstår jag inte riktigt. En rejäl yxa i så fall torde vara bättre, och så slipper man betala dyra gymkort.
 
Håller med. Tigersåg är inget att bita med. En elektrisk motorsåg där man sågar med klingans framkurva mot objektet. Borde inte ens ta så mycket jord.
Borra, stämjärn och liknande är meningslöst. Tänk på att även sågspånen är miljöfarligt avfall.
Säger jag som har en del gamla slipers som ska ryka snart och ersättas av nya slipers
 
GoC GoC skrev:
Men varför förstöra en motorsåg, om än billig, med att köra nere i jord och grus?
.
Du förstör inte en motorsåg på detta. Men jag skulle valt att lägga på en gammal avlagd utsliten kedja, kanske vässat upp den litet hjälpligt så den fixar jobbet, slipat ner ryttare etc vad som krävs. En motorsåg är så otroligt mycket mer effektiv på sånt här grovt bråkigt gammalt skit.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Du förstör inte en motorsåg på detta. Men jag skulle valt att lägga på en gammal avlagd utsliten kedja, kanske vässat upp den litet hjälpligt så den fixar jobbet, slipat ner ryttare etc vad som krävs. En motorsåg är så otroligt mycket mer effektiv på sånt här grovt bråkigt gammalt skit.
Det kan jag förstå. Men läste, köp en ny billig såg och såga av skiten. Men då bör du kunna hantera sågen också.
Den är liksom inte en leksak man bara kör loss med. Jag förstå vitsen av att kör med spetsen på svärdet nere i trävirket. Men motorsågen är ett ganska farligt verktyg i en oerfaren hand.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.