Jag har ett litet engångsjobb där jag behöver såga totalt ca. 1 meter 1mm alu-plåt. Kikade på festools klinga men jag har ingen lust att hosta upp närmre tusen kronor för ett så litet jobb. Första frågan är givetvis om jag vågar såga detta med den fintandade klingan som följde med sågen? Om inte, var kan jag hitta en billig klinga för jobbet?
 
Nu har jag inte sågat alu med just festtools klinga, men erfarenhetsmässigt så går det utmärkt att såga alu med hårdmetallklinga för trä. 1mm är ju "ingenting"
 
Jag skulle säga att för så tunn plåt, köp en billig biltemaklinga och go crazy. Men det finns definitivt folk som kommer protestera av säkerhetsskäl.
 
jonmo skrev:
Jag skulle säga att för så tunn plåt, köp en billig biltemaklinga och go crazy. Men det finns definitivt folk som kommer protestera av säkerhetsskäl.
Det är väl ok med en billig klinga för ett udda jobb, men man måste se upp så att den inte är grövre/tjockare än originalet så att man kör sönder gummi/plast kanten på styrskenan i all iver med sågandet.
 
M
Aluminium bör sågas med klinga som har negativ tandvinkel. Om biltemaklinga ska användas, såga jefligt försiktigt (långsamt) så tänderna tar så lite material som möjligt per revolution.

Bästa tips från mig: Sticksåg med finfintandat metallblad och pass som anhåll.
 
Den ser ut att vara 2.4mm istället för 2.2mm som festool använder.
Du kan inte ta plåten till en mekanisk verkstad / isoleringsfirma och helt enkelt klippa till den? Max en bullpåse i kostnad.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Det ska väl inte vara något problem att såga så tunn alu med en lite tjockare klinga. Rengör sågen ordetligt när du byter tillbaka till originalklingan. Jag skulle även byte splitterskydd på linjalen efter det :)
 
Biltemaklingorna (som givetvis inte är lika bra som den ovan länkade Boschklingan) är dock smalare än Festooloriginal. Klingan ovan har även till och med färre tänder än den klinga som kommer som standard på Festoolen. Från Tyskland hittade jag efter en snabb sökning alu-klingan för 600, vilket är mycket, men inte groteskt jämfört med Boschen. I slutänden är det väl upp till dig hur mycket det är värt. Jag gillar bullpåsetipset mest ovan.

Jag håller med om att man om man vill ha precision bör kolla att splitterskyddet efteråt om man vill ha bra precision. Notera dock att man med fördel kan återanvända ett skydd flera gånger genom att bara flytta ut det lite. Jag har själv gjort det med utmärkt resultat. Här visar Paul Marcel hur man gör:

https://www.youtube.com/watch?v=mFNCo2nzSZU

Det slog mig just att om man råkat såga i sin festoolskena någon gång så vet man att sågen skär som smör genom 1mm aluminium. Jag har inte gjort det själv, men jag har sett det gjort.
 
MathiasS skrev:
Man kan använda festool till alla grovjobb...:

[länk]
Ja den tråden kan vara bra att läsa för lite allmänna säkerhetstips.
 
Har kört med min TS55 i en puts+tegelvägg men då med en DeWalt-klinga. Visst gick bra till en början, 1-2m, sen började den bli slö kan man säga. Köp något billigt och kapa på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.