Ska såga ett antal tryckta reglar, mest 45x95, men även 45+120 och 45x170.
Har en 18-volts Makita BSS610RFE, men det känns som att den inte riktigt orkar med (har inte hunnit testa så mycket än iofs).

Kan jag byta till en annan klinga för att få det att gå lättare? Och till vad isåfall?
 
Kapar du eller klyver? För kapning borde maskinen räcka tycker jag (utan att ha använt just den maskinen). Har den en ren och framförallt vass klinga?

För klyvning - se till att ha en klyvklinga, med runt 20 gradera tandvinkel och få tänder. Så tunn som möjligt. Men generellt sett är 18V maskinerna inte optimerade för klyvning av 45mm reglar.
 
Kapa. Ja, klingan är helt ny.
Tänkte bara om det fanns speciella klingor avsedda för ändamålet.
 
Kapa ska inte vara några problem med originalklingan om den nu är ny och fin.
Om du ska byta klinga så tänk på att de flesta klingor på marknaden är någon millimeter tjockare. Detta betyder tjockare snitt, m.a.o. får maskinen jobba mer. Det är ingen tillfällighet att just batterimaskiner har tunnare klingor. Nackdelen är då att det är större risk att sågsnittet inte blir helt rakt om man råkar pressa maskinen sidleds.
Hursomhelst låt maskinen jobba i sin egen takt och pressa den inte så ska det gå bra.
 
Inga problem med min DeWalt XRP 18V. DC390.
Byggt ett hus med den och kapat alla reglar upp till 220x45 med den.
 
Mattias_Hellore skrev:
Inga problem med min DeWalt XRP 18V. DC390.
Byggt ett hus med den och kapat alla reglar upp till 220x45 med den.
Ingen kap/gersåg, bordssåg eller 230V handklinga? Cudos till dig säger jag!
 
Redigerat:
Maktian klarar det utan problem. Den har fungerat långt över förväntan. :)
 
Tycker inte den får slita särskilt hårt vid kapning, dock när jag klöv lite reglar häromdagen så tröttna den väldigt snabbt men den tog sig igenom det beror på att jag kapade en ytterdörr med metallblad i dörren så klingan blev slö. Men kapa klarar den fortfarande.
Du får inte trycka för hårt, det är nog det vanligaste felet kan jag tänka mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.