Gjorde ett (misslyckat) försök att göra en slags låda i 19 mm ek med gerade hörn med sänksåg och skena från Festool i helgen. Det gick alltså inte så bra trots att jag hade pallat up skenan före och efter arbetsstycket för att hindra svaj i skenan. Framförallt i slutet av snittet verkade det som det hände något. Jag märkte det som att snittet inte riktigt kom vi gummiläppen utan en bit ut.

Någon som har några tips om vad jag gjorde för fel?
 
Det enda jag skulle kunna tänka mig är att sågens basplatta inte hela tiden varit i kontakt med skenan. När man ställer sågen i 45 grader blir den litet "högertung" om du
förstår vad jag menar? Jag brukar försöka hålla vänster hand på sågens platta och den högra på handtaget. Ingen hand på det främre handtaget med andra ord. Med den vänstra trycker jag basplattan mot skenan. Se också till att sågen går lätt på skenan utan att glappa. Ställs in med de två gröna rattarna på sågens basplatta.
 
Tack för svaret. Det var så jag tänkte och försökte göra. Brukar det bli perfekt när du gör det?
 
Ja, det brukar bli perfekt. Jag gissar att det är fråga om någon typ av handhavandefel. Det är viktigt att man spänner fast skenan med festooltvingar (el. motsv) när man håller på med vinklar och i dyrt snickerivirke. Nuförtiden gör jag oftast sådana manövrar i bordssågen.
 
Per_A skrev:
Jag märkte det som att snittet inte riktigt kom vi gummiläppen utan en bit ut.
Om din sågklinga är utbytt, så stämmer kanske inte sågskenans gummiläpp med den nya klingan? Det bör ju i och för sig inte ge mer än någon millimeterdels fel!

Om det är handhavandet, försök att ha ett arbetsbord där hela arbetstycket får plats. Ett gammalt knep är att lägga en frigolitskiva på arbetsbordet, det ger bra friktion så inte stycket glider, och är snällt mot klingan (och bordet under)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.