Jag har hört talas om att det finns någon slags "såg" för cellplast som består av en värmetråd som helt enkelt smälter sig igenom cellplasten. Det skall tydligen underlätta arbetet avsevärt och ge väldigt fina snittytor.

Är det något som vet mer om ett sådant verktyg? Vad heter det, var kan man köpa det, vad kostar det och är det värt investeringen? :)
 
jag sågade mina cellplast med tigersåg..
gick kalas bra.

DVE
 
Vet inte hur tjockt du skall skära, men annars brukar det gå fint att dra ett snitt med kniven och knäcka dem - om de inte är fööör tjocka vill säga.
 
zachris skrev:
Är det något som vet mer om ett sådant verktyg? Vad heter det, var kan man köpa det, vad kostar det och är det värt investeringen? :)

Googla på frigolitsåg så hittar du mycket. Den här på bilden kostar tretusen spänn, men du kan ju bygga en själv. Kanthaltråd finns på clasohlson, och du kan driva den med t.ex. en batteriladdare. Då blir det ju betydligt billigare.

Frigolitsîg-98-12449.jpg
 
Vi sågar myyyyycket cellplast i jobbet, vi har testat mycket bla. tigersåg, motorsåg, cirkelsåg mm. men den modell vi fastnat för är den elektrisk fogsvansen som black&decker (!!!) säljer för ca 800 pix. Den sågar med hyfsat fint snitt och relativt snabbt. nackdelen med tigersågen är att bladet är mycket vingligare vilket får till följd att det gärna viker sig och dessutom så kräver den tvåhandsgrepp.

kan dessutom nämna att vi testade en specialmaskin från bosch just för ändamålet med två parallella blad som jobbade mot varandra (när det ena gick upp gick det andra ner) som var helt värdelös........den gick på 4000+moms.
 
Bosch's såg GSG 300 är avsedd för mjuka cellplaster, typ sådana sorter som används i möbler. Nackdelen med den är att foten undertill gör att snittet blir lutande så den är rätt kass även för dessa material.

/Kent
 
Vad är det du ska såga ut? Den där sågen med värmetråd är väl tänkt för figursågning och hobby-pyssel. Ska man såga isolering till en grund förslår den inte långt.
 
Vanlig fogsvans funkar bra.
 
andersmc skrev:
Vad är det du ska såga ut? Den där sågen med värmetråd är väl tänkt för figursågning och hobby-pyssel. Ska man såga isolering till en grund förslår den inte långt.
Håller med.
Vad jag vet så använder man "värmetrådssågen" till att t ex "såga" ut vingprofiler till radiostyrda modellflygplan - funkare kalas då man få en väldigt fin yta att jobba vidare med. MAn måste bara passa så att värmen är rätt och att man inte stannar till då cellplasten lätt smälter...
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
Jag kan försöka vara lite konstruktiv också och berätta att jag sågade frigoliten på en vanlig cirkelsåg. Det är som att såga luft. Nackdelen var att min såg inte klarade 100 mm tjocklek, men det var bara att vända och köra från andra hållet.
Jag förutsätter nu att det inte är figursågning det handlar om utan att dela frigolitblock.
 
Jag skall såga "remsor" ur 100 mm tjocka block, men det behövs ingen superprecision - jag bara letar efter något som kommer att underlätta arbetet. Har fått för mig att det bara blir massa skräp överallt om kör med en vanlig fogsvans.

Den elektriska fogsvansen som pappskallen nämnde lät ju spännande - är den helt enkelt uppvärmd med elslingor eller hur funkar den?
 
zachris skrev:
Den elektriska fogsvansen som pappskallen nämnde lät ju spännande - är den helt enkelt uppvärmd med elslingor eller hur funkar den?
nope, den är bara elektrisk så du slipper handjaga fram och tillbaka...
 
Vi såger rätt mycket cellplast runt 20m3 om dagen. Vi har använt bandsåg och bordsåg. Men för oss blir rätt mycket spån Så vi har gått över från fogsvans å bandsåg till en stor cellplastskärare och cellplastknivar. Cellplastknivarna är helt underbara helst när man gör uttag för fönster å infästningar i sw elementen.
Frigolitskärare, Styroporkniv - Engel-Cutter
Lite dyr för en privatperson, men helt underbar för oss :)
 
Bröd kniv funkar bra tycker jag. Vågit blad
 
jag byggde en kanthaltrådssåg när jag klöv blåaskivorna till kulverten. det gick hyffsat att skära med den. fick labba lite med rätt längd på träden och nte trycka för fort för då gick tråden av.
 
  • DSC00007.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00008.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.