Hejsan! Jag ska ta upp parkett som är limmat (obs - i varandra inte nedåt). Försökt förstå vilket verktyg som passar bäst (sticksåg, sänksåg eller multiverktyg), men lyckas inte hitta något bra svar. Skulle vilja ha input, gärna med framtida användningsområden i åsikt.
 
  • Gilla
Sunnman
  • Laddar…
Bryt isär.
 
  • Gilla
Bonzo2000 och 2 till
  • Laddar…
Försök att hacka ur en större bit vid en vägg med stämjärn, sen bryta upp med kofot tror jag det går. En spänner upp och en trampar ner. Annars en cirkelsåg som ställes några mm kortare än parkettens tjocklek och sen bryta med kofot. inte såga rakt igenom
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Patrik V.
Du kan också köpa en multiklinga till vinkelslipen. Fungerar mkt bra till det mesta som ska kapas i hemmet.
 
  • Mörkblå sågklinga, Bosch Expert, Carbide Multi Wheel, trä/plast/snickeri, säkerhetsikoner, "Made in Switzerland".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Cirkelsåg ställd så den precis går igenom parketten körde jag med, hade golvspån under så gjorde inget om det blev lite märken. Ligger parketten på betong kanske man vill ställa den lite grundare och bryta upp det sista.
 
A
Kommer ju damma och jävlas något enormt av att såga isär det. Gå bananas med kofoten och välriktade sparkar istället. När första väl är uppe går det lätt som en plätt lim till trots.

Första fiskar du upp med vad du nu har hemma. Multiverktyg, bräckjärn, stämjärn, stämkniv, sked, you name it...
 
  • Wow
Handyman 2.0
  • Laddar…
+1 på cirkelsåg ställd på samma tjocklek som parketten.
 
  • Gilla
Luddasm och 1 till
  • Laddar…
Som flera redan har sagt, bryt upp ett hörn med valfritt verktyg. Stampa sedan av dem, det skräpar minst.
 
yoloboi skrev:
Kommer ju damma och jävlas något enormt av att såga isär det. Gå bananas med kofoten och välriktade sparkar istället. När första väl är uppe går det lätt som en plätt lim till trots.

Första fiskar du upp med vad du nu har hemma. Multiverktyg, bräckjärn, stämjärn, stämkniv, sked, you name it...
Nä, man kopplar ju damsugaren till sågen så dammar minimalt.
 
  • Gilla
Handyman 2.0
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Som flera redan har sagt, bryt upp ett hörn med valfritt verktyg. Stampa sedan av dem, det skräpar minst.
Funkar lätt och gjort så med laminatgolv, askparkett med 3mm ask, och centimetern korslimmat trä under den, gick det inte att knäcka.
 
  • Gilla
Handyman 2.0
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Funkar lätt och gjort så med laminatgolv, askparkett med 3mm ask, och centimetern korslimmat trä under den, gick det inte att knäcka.
En centimeter korslimmat trä är inte en särskilt vanlig parkett...
 
  • Gilla
  • Haha
Handyman 2.0 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
En centimeter korslimmat trä är inte en särskilt vanlig parkett...
Tjocklek på totalt 13-14 mm verkar vara rätt normalt när jag tittar runt.

Först 2-4 mm hårdträ lameller på längden, sen, på tvären, ett mellanskikt som not och fjäder är frästa i och sedan ett underskikt på längden. För att knäcka golvet ovanifrån måste du komprimera ytskiktet och slita sönder underskiktet --> svårt.
 
Redigerat:
  • Älska
Handyman 2.0
  • Laddar…
A
H hapazard skrev:
Tjocklek på totalt 13-14 mm verkar vara rätt normalt när jag tittar runt.

Först 2-4 mm hårdträ lameller på längden, sen, på tvären, ett mellanskikt som not och fjäder är frästa i och sedan ett underskikt på längden. För att knäcka golvet ovanifrån måste du komprimera ytskiktet och slita sönder underskiktet --> svårt.
Jag bröt upp en längd med kofoten och trampade till på längden bredvid. Gick utmärkt. Hade dock mdf eller hdf som bärare och ekskiktet var slitet.
 
yoloboi skrev:
Jag bröt upp en längd med kofoten och trampade till på längden bredvid. Gick utmärkt. Hade dock mdf eller hdf som bärare och ekskiktet var slitet.
Ja, det gör en väldigt skillnad hur den är uppbyggd. Laminatgolv bröt jag upp som du beskriver, och det var som att riva knäckebröd.
 
Det senaste jag rev upp var korslimmade träbitar i rutnät innan bärskiktet, det var hur lätt som helst också. Laminat är ju inte heller några problem, inte ens när det är limmat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.