Sågen eller såget

  • Motorsågen

    58 Röster 100,0%
  • Motorsåget

    0 Röster 0,0%
  • Antal röster
    58
Vad är det för fråga, klart det heter SÅGEN.
 
Ja, jag håller med dig men uppenbarligen finns det de som har annan åsikt. Den allsmäktige google säger 1 350 000 träffar på "sågen" och blott 5 000 på "såget".
 
Öööhh...såga. Motorsåga. Jä ska såge vä såga :D
 
Hmm... Konstig fråga som sagt. Motorsågen givetsvis. Heter det någonsin något annat förutom när någon missforstått ordet eller skrivit fel?
 
mexitegel skrev:
Ja, jag håller med dig men uppenbarligen finns det de som har annan åsikt. Den allsmäktige google säger 1 350 000 träffar på "sågen" och blott 5 000 på "såget".
Jo, men så finns det ungefär 23000 träffar på ordet i"ntelligent" med stavningen "inteligent" också. Google är inte sanningen :)
 
Sågen heter det här men någonsstans har jag hört "såget" också, minns inte var på raken.
 
Såget verkar det heta när det är ett sågverk eller vad det nu kallas. Där man sågar till virke.
 
stew skrev:
Jo, men så finns det ungefär 23000 träffar på ordet i"ntelligent" med stavningen "inteligent" också. Google är inte sanningen :)
Inte än, men snart kanske :)

Jag har en kusin som konsekvent säger "såget" så nog finns de som säger så....
 
Man skall inte förvänta sig för mycket när det finns TV-program som heter Arga Snickaren.

Programledaren är väl inte en kvinna?!
 
mexitegel skrev:
Inte än, men snart kanske :)

Jag har en kusin som konsekvent säger "såget" så nog finns de som säger så....
Hela svenska språket utvecklas ju, så snart kanske det heter "såget".
Men än så länge känns det inte rätt att säga "Kan du hämna motorsåget". Men ge det 15 år så :p
 
mycke_nu skrev:
Man skall inte förvänta sig för mycket när det finns TV-program som heter Arga Snickaren.

Programledaren är väl inte en kvinna?!
Har jag inte ens tänkt på förrän nu, så förstörd är jag redan.
Fel pronomen, borde heta "Arge Snickaren".
 
Lokalt i Västergötland säger man såget. Men så säger rman mycket konstigt här också...
 
Så sant så, min favorit är ôfsadrôpp :)

Dalstorps-trakten verkar vara ett näste för "såget"-sägarna vill jag minnas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.