Såg du Husdrömmar i tisdags?
När det hade blivit sådant hallå efter första avsnittet av SVTs nya serie Husdrömmar, där paret skiljde sig pga husbygget, så var jag ju tvungen att titta på andra avsnittet i tisdags.

Du kan läsa blogginlägget här: Såg du Husdrömmar i tisdags?
 
Jag håller med dig. Att få flytta från Malmö får anses vara ett privilegium.
 
Vad blev det av den för mej lite knepiga fasadkonstruktionen(muren)?? Marlen, kan du inte ta några bilder, så man kan få kolla på resultatet
 
Oxå nyfiken på gabionerna, vad blev det av dem?
 
Kollade hans blogg och där framgår att stenfasaden ej är färdig. Vi får vänta till våren.
 
I mina ögon liknar huset mest en 40-fotscontainer som har knäckts på mitten på grund av överlast :confused:

Hur lång tid tar det innan taket börjar läcka?
 
"7 kvm från där jag bor" ?????
 
Mexitegel, km så klart. :)
 
K
Började titta lite, men pallade inte dialekten.. vad är det egentligen för nya lösningar de testat i sin container?
 
KnockOnWood skrev:
I mina ögon liknar huset mest en 40-fotscontainer som har knäckts på mitten på grund av överlast :confused:

Hur lång tid tar det innan taket börjar läcka?
Håller med, verkligen inte snyggt.
 
"Fönster läcker energi som du vet, varför Johannes hade satt in så lite fönster som möjligt."

Lite besviken här.

Varför inte ordna en begagnad 20/40-fots 'riktigt' container, skippa fönster hellt och istället använda några stora LCD TV kopplade till olika webcams utomhus?

Naturligtvis drivs alla (energisnåla LED) TVs från egen solel för att kunna bjuda hem även de mest inbitna eco-freaks med gott samvete ;)
 
Fasaden är inte klar än som sagt, sedan kommer en trädgård att göra sitt till.

Om jag skulle följa upp det här, vad är det mer ni vill veta om huset? Alla tips och synpunkter mottages tacksamt.
 
matsa79
Det skulle vara ett plusenergihus men det berättade väldigt lite om tekniken bakom bygget. Tycker mest programmet gick ut på att de ville att tjejen skulle vara missnöjd och att hon skulle lämna killen.
 
Marlén:

Som Masa79 säger, tekniken bakom energilösningarna. Och nu är det väl bebott också. Vad blev resultatet på elmätaren och i plånboken?
Samt naturligtvis en kostnadsuppskattning. Det tror jag inte berördes i programmet.
 
Klippt från ett annat ställe där jag gjorde en kommentar:

"Nästan hela fokus ligger på byggprocessen, och i synnerhet de sociala aspekterna av att leda ett bygge på egen hand. En stor del av programmet går dessutom åt till tjejens ångest över att flytta från Malmö. Projektet presenterades som Sveriges effektivaste lågenergihus(?), men hur detta skulle uppnås nämndes ingenting, förutom "liten fönsteryta" samt "färdigbyggda modulväggar med litet antal skarvar". Ett program på 60 minuter borde kunna rymma en djupare teknisk beskrivning än så.


Huvudproblemet med programmet är att arkitekturen redan är fastställd när programmet startar, och behandlas inte djupgående. Det vore bättre om programmet även behandlade arkitekturprocessen och de tekniska val som processen ger."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.