Vi funderar på att bygga ett hus av Sävsjö TRÄHUS AB. Är det någon som har några erfarenheter av att anlita detta företag? Vilka hustillverkare har riktiga brädor bakom gipsväggarna inomhus förutom Sävsjö TRÄHUS AB? Helena
 
Du kan nog beställla 'riktiga brädor' innanför gipset hos andra leverantörer, det vanliga är dock att man väljer att sätta OSB-skiva innanför gipset eller eventuellt spånskiva. Hur Sävsjö trähus är som företag kan jag dessvärre inte svara på.
 
Kärnhus (karnhus.com) har oxå råspont i väggarna, är det någon som har erfarenhet av dem?
 
Det är nog inget större fel på själva huset (mina föräldrar bor sedan 15 år i ett och är riktigt nöjda) MEN om du bor i Göteborgs trakten så ska du definitivt inte kontakta dem. Vi var på väg att bygga med dem men upptäckte att deras säljare/entreprenör i Göteborg var en riktig lurendrejare - inga papper på någonting, inga avtal, ingen täckning för prisuppgifter, något som tidigare gällt är plötsligt som bortblåst mm.

Så vill du bygga i Göteborg - kontakta någon annat företag eller räkna in kostnaden för en grymt bra jurist i din kalkyl!!!
 
Jag har goda erfarenhetar av dem i NV-skåne.
Det mrks att det är gedigna och genomarbetade hus.
Dock blir ju inte husen bättre än den firma som monterar dem.
 
Det finns ju två Sävsjöhus försäljningskontor i Göteborg och så långt som vi kommit i våran process, så är vi än så länge nöjda med båda. (Fast vi har ju inte kommit till prisuppgifterna än förstås...) Båda svarade samma dag när jag efterlyste om att få se ett Sävsjöhus visningshus. Så snabb respons till att börja med. Sedan tog det någon vecka att få fram något, men nu nästa tisdag får vi se två hus i olika faser. Så det ser vi framemot :).

När det gäller kvaliten, så pratade jag med en träningskompis och han hade varit med och byggt Sävsjöhus någon gång på 80-talet och då var det i alla fall bra kvalité på dom. Rejäla bra hus tyckte han. Det viktigaste är just en bra stomme. Kök kan man ju byta, men det är svårare med stommen...

Jag tror Lövsta har också "riktiga brädor bakom gipsväggarna inomhus".
 
se till att alla avtal med underentreprenörer är ok innan ni börjar bygga. Håller på att bygga just nu och hade missat den detaljen och känner det som om man hittar hantverkare allt eftersom.
 
TinTin skrev:
Kärnhus (karnhus.com) har oxå råspont i väggarna, är det någon som har erfarenhet av dem?
Du bör nog ställa frågan i en egen tråd/ämne för att få svar. Alternativt söker du i forumet, har för mig att Kärnhus varit på tapeten tidigare.
 
vi har varit i kontakt med försäljningskontoret i södra stockholm. anledning var att vi gillade ett av deras hus väldigt mycket. Intrycket jag fick att var att "våra kunder bryr sig inte om priset" och den attityden gillar jag inte riktigt. Men så är det å andra sidan alldeless sant att deras kunder inte bryr sig .... det gör däremot jag.
 
Pelle-p skrev:
vi har varit i kontakt med försäljningskontoret i södra stockholm. anledning var att vi gillade ett av deras hus väldigt mycket. Intrycket jag fick att var att "våra kunder bryr sig inte om priset" och den attityden gillar jag inte riktigt. Men så är det å andra sidan alldeless sant att deras kunder inte bryr sig .... det gör däremot jag.
Jag känner igen det där, gissar att du pratade med AR. Det skrämmande är att jag efter att ha pratat med säljare från 10 andra firmor var Sävsjö en av de som faktiskt hade en vettig säljare i södra Stockholmsområdet.

Det är nog bra för alla inblandade om det blir en viss avmattning på husbyggandet nu när räntor går uppåt och det finansiella läget är lite mer osäkert. Då kanske några av de där självgoda oerfarna förmedlarna/säljarna försvinner. För inom husbyggarbranschen är det idag ingen konkurrenssituation och säljarna agerar mer förmedlare än de försöker sälja på mig som kund deras lösning. Jag menar någon skillnad måste det ju vara mellan Sävsjö, Eksjö och Smålandsvillan och det borde ju avspegla sig på priset. Dessutom borde ju säljarna inse att jag som kund kollar på flera leverantörer och de måste ju belysa varför just deras lösning är bättre. Hur kan man som säljare inte hålla sig ajour med vad konkurrenterna har att erbjuda. Det sista gäller iofs även andra branscher som tex bilhandlare.

Det blev lite off-topic, sorry.
 
JBa skrev:
Jag känner igen det där, gissar att du pratade med AR. Det skrämmande är att jag efter att ha pratat med säljare från 10 andra firmor var Sävsjö en av de som faktiskt hade en vettig säljare i södra Stockholmsområdet.

... Då kanske några av de där självgoda oerfarna förmedlarna/säljarna försvinner. För inom husbyggarbranschen är det idag ingen konkurrenssituation och säljarna agerar mer förmedlare än de försöker sälja på mig som kund deras lösning. ...

Dessutom borde ju säljarna inse att jag som kund kollar på flera leverantörer och de måste ju belysa varför just deras lösning är bättre. Hur kan man som säljare inte hålla sig ajour med vad konkurrenterna har att erbjuda. Det sista gäller iofs även andra branscher som tex bilhandlare.

Det blev lite off-topic, sorry.
Hej,
Håller i princip med om det mesta här; många säljare svänger sig med floskler och "gamla sanningar" när de pratar om konkurrenterna. En av dem (INTE från Sävsjö Trähus!) dristade sig till och med att försöka snacka ned råspont i undertaket som fullständigt förkastligt och ville bevisa det med att ge oss en kopia av en rapport från Statens Provningsanstalt. Om man då orkade läsa den, vilket jag gjorde, så fanns inte minsta belägg för hans påståenden, snarare var det ett generellt problem med vissa takkonstruktioner som togs upp och råkade illustreras med en bild på ett mögligt tak gjort i råspont, men att problemet i princip var oberoende av materialvalet. Lite längre fram framgick dock att om NÅGOT material är sämre än de andra så var det den typ av skivmaterial som denna säljare ville övertyga oss om var det bästa... Jaja...

Åter till ämnet: Jag har haft mycket kontakt med många säljare från olika firmor i Stockholmsområdet. Sävsjö Trähus i Kungens Kurva (japp, AR) är de som gjort överlägset bäst intryck. Gäller både säljarens kompetens och förmåga att skapa förtroende samt förmåga att förklara olika typer av konstruktioner osv. Sen är jag numera tämligen såld på deras sätt att bygga vilket jag uppfattar som ett av de absolut starkaste korten de har och helt klart i tätskiktet på marknaden; kanske till och med den ALLRA bästa kvalitet man kan hitta??
(Pratar nu inte om ytskikt, interiör osv, utan stomme, bjälklag, väggar osv.)
 
Kan någon ta bort inlägget ovan?
 
En bakant till mig byggde med Sävsjö trähus i Skåne. Efter deras erfarenheter kan man väl säga att man ska kolla vad som egentligen ingår i huspriset som försäljaren ger + kolla upp entreprenörerna (som vanligt!).
Det fick ett pris som, såvitt jag förstår, skulle innefatta "allt". Men när bygget väl kom igång visade det sig tex att "nej, plåtarbeten ingår inte". Inget man kan strunta i precis, så de var förstås tvungna att betala extra för hängrännor, fönsterbläck osv. Jag tror att det också tillkom andra oväntade tillägg på samma vis.

Sen hade de också en del andra problem, mest pga hantverkarna. Tex "glömde" de att koppla toan på övervåningen till avloppet, så allt de spolade ner i toan första veckan gick rakt ner i bjälklaget mellan våningarna. Inte så fräscht!
Dock hade de inga problem att få detta helt åtgärdat, så även om det inte var så kul där ett tag så blev de nöjda tillslut.

Lycka till med bygget!
 
TeWa skrev:
Det fick ett pris som, såvitt jag förstår, skulle innefatta "allt". Men när bygget väl kom igång visade det sig tex att "nej, plåtarbeten ingår inte". Inget man kan strunta i precis, så de var förstås tvungna att betala extra för hängrännor, fönsterbläck osv. Jag tror att det också tillkom andra oväntade tillägg på samma vis.

Sen hade de också en del andra problem, mest pga hantverkarna. Tex "glömde" de att koppla toan på övervåningen till avloppet, så allt de spolade ner i toan första veckan gick rakt ner i bjälklaget mellan våningarna. Inte så fräscht!
Det där låter ju helt oacceptabelt!

Man kan ju förstå om grunden blir dyrare än väntat, men det är ju inte kul
om det plötsligt dyker upp kostnader som säljaren inte nämnt, som "borde"
ingå.

Toagrejen låter ju klantigt, men det var ju åtminstone inget de fick betala
extra för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.