Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Sökarn
Tyvärr kan jag inte ändra rubriker på gamla trådar så det måste bli en ny från en annan synpunkt.

Har försökt att googla på kostnader om det sätter sig men hittade bara detta:

Markvibrationer på grund av kraftiga sprängningar i närheten - eller på grund av ökad, tung trafik på omgivande gator som inte har dimensionerats för en sådan trafik kan vara en anledning.
Gör det själv byggtips renovera bygga om byggprodukter renoveringstips bänkskivor byta fönster kök köksluckor badrum dränering fukt
Tänkbara orsaker till sättningsskador
- Marken under grunden är för svag för den aktuella belastningen.
- Förändringar i markens fuktbalans, grundvattennivån, har ändrats.
- Tjälfarlig mark.
- Trädrötter har växt in i eller under grunden och lyft huset lokalt.
- För klent dimensionerad grundmur.
- Vibrationer i marken p.g.a. sprängningsarbeten, tex om du installerat värmepump, eller trafik i närheten.
Stora fixarguiden - grund och tak ~ Bygg ~ Vi i Villa


Vad jag minns drar det iväg med hundratusentals kronor för mindre hus och detta är i 3 våningar totalt uppåt 400 kvm. Minns jag rätt ungefär och gissar rätt att både kablar och rör kan knäckas?
 
I
Sökarn skrev:
----
Minns jag rätt ungefär och gissar rätt att både kablar och rör kan knäckas?

Ja. Kablar kan klämmas ihop med isoleringsfel som följd och rör kan knäckas av om det vill sig illa. Men det beror i stor utsträckning på hur sättningen sker och hur stor den är. Då det gäller rör spelar även materialet in. Ett btg.rör knäcks lättare av än polytenslang t.ex.

Båda problemen kan förhindras om man beter sig klokt vid byggandet. Kablar utan skyddsrör i genomföringen är mer utsatta för klämrisk än sådana som är lagda i skyddsrör som tillåter en viss rörelse åt alla håll. Rör som går rakt på huset är mer utsatta för avknäckning än sådana som lagts med en Z-led före genomförandet.
_____________________
Byggaren
_______________
Byggaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.