Har haft mitt (trä)hus i drygt 10 år och har nu sättningar i golvregelverk alt grund som ursprungligen var obetydliga men som förvärrats med åren. Nu börjar det bli svårt att öppna/stänga vissa dörrar och jag vill ha stopp på detta så att det inte går längre än det redan gjort. Går det att fixa? Vart vänder man sig i 08-området (utöver "till byggingenjör"), någon som känner till en kunnig pålitlig firma eller person?
Jag misstänker konstruktionsfel med tunga väggar över golvbjälklag som inte har tillräckligt stöd i grund, men kan inte utesluta sättningar i grund även om grunden ligger nära berg.
 
S
kan du beskriva hur dom gjort grunden (alltså under torpgrunden) ? hur lång ner dom grävde och sådant
 
Jag var otydlig i första beskrivningen. Endast sprängsten och singel finns mellan grunden och berget. Jag
är osäker på hur väl detta packades och om slarv i packningen har bidragit till problemen.
Jag tycker mig kunna se med vattenpass att golvet går som ett U mellan yttre socklarna. Sedan finns murade stödsocklar mellan dessa yttersocklar eftersom avståndet mellan yttersocklarna är 8 m. På en yta om 8x8 m finns dock bara en extra stödsockel mellan yttersocklarna vilket betyder en spännvidd på 4 m för golvreglarna 45x220 mm vilka ligger med cc 60. Ung mitt emellan denna stödsockel och yttersockeln går en innervägg som altså inte har något direkt stöd i grunden. Vattenpasset indikerar att golvets lägsta punkt är där väggen finns varför jag tycker det är tydligt att golvreglarna givit efter. Största problemet, det med kärvande dörrar, finns dock vid en övergång mellan denna 8x8 m yta och en annan yta där socklarna ligger tätare, med 3 m avstånd vilket får mig att fundera över om det även kan vara problem med att en (eller flera) av socklarna sjunkit. Som lägst ligger golvet ca 2 cm lägre än vid yttersocklarna. Jag tror det är svårt att lösa problemet här på forumet, jag behöver nog någon som tittar på det här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.