Borrade för bergvärme för ett tag sen. När dom höll på att borra hörde jag hur det knakade till i huset. Inte väldigt kraftigt men lite smått. Tänkte inte mer på det förrän efter dom var klara. Då upptäckte jag en spricka på den putsade fasaden som binder ihop en gammal del av huset med en mer nybyggd det.

Borraren sa att han efter ungefär 10 meter kommit ner i en spricka i berget. Dom borrade enligt norm 6 meter ifrån huset.

Runt om i nya delen har det uppkommit lite sprickor här och var i skarvar och hörn på väggar. Ingenting i taken vad vi kan se. Om man jämför putsen på den nya och gamla delen ser det ut som putsen på den nya delen nu ligger ungefär 1mm nedanför den på andra sidan. Bredden på sprickan är också ungefär 1 mm, eller kanske tom mindre. Det är svårt att mäta.

Vi står nästan direkt på berg. Hur orolig behöver man vara för såna här sättningar? Hade ingen aning om att det kunde uppstå när man borrade för bergvärme. Och vad skulle ni gjort / skulle ni gjort något för att försöka åtgärda?

Mvh
 
Vibrationer fortplantas snabbt i berg. Borrar man i samma berg som huset står på blir det vibrationer även på ganska långa avstånd. Med ett dåligt homogent berg kan man ju tänka sig att vibrationerna drabbar vissa delar mer. Sedan är frågan om huset är tillbyggt på rätt sätt. Nya och gamla delen bör vara avskiljda med en rörelsefog. Vill du ha fler synpunkter på frågan bör du ta ett foto på en typisk spricka. Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara annat än ett kosmetiskt problem. Men brunnsborrare är inga geotekniker.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Kan också vara så att luften kommit in i sprickan och flyttat material under grunden. Ring ditt försäkringsbolag samt be att han som borrade ta kontakt med sitt, har hänt innan.....
 
Att det uppstår sättningar av borrningen är osannolikt men säkert inte omöjligt. Men nu när det är färdigborrat så bör det inte bli mer sättningar på grund av detta. Det kan ju vara så att den nybyggda delen står på underlag som inte är helt stabilt. I skarvar mellan två huskroppar behövs det ju bara någon tiondels millimeters rörelse för att det ska uppstå sprickor i ytskikten.
 
Nej def är inte osannolikt snarare en av riskerna och man har dåligt med foderrör eller lite otur att de 35baren smiter ut ur hålet. Kolla med ditt försäkringsbolag omgående.
 
P Pidde3 skrev:
Nej def är inte osannolikt snarare en av riskerna och man har dåligt med foderrör eller lite otur att de 35baren smiter ut ur hålet. Kolla med ditt försäkringsbolag omgående.
Försäkringsbolag säger att dom inte täcker sättningsskador. Borrforima säger att dom följt normer. Är lite moment 22.
 
Det uppstår inte gärna sättningsskador när husen i alla delar står på berg. Däremot kan borrningen orsaka vibrationer som om man har otur kan sätta hela huset i svängning. Är då skarven mellan urspruglig och tillbyggd del olämpligt utförd kan det spricka. Det är i princip ett byggfel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.