Ska bygga ett förråd och använda Byggmax stomme för det blir billigast om jag inte hittar nå billigare erbjudande senare.
När man rest stommen och ska börja täcka väggar och tak.
Vilket ska man börja med? tak eller väggar?
 
Hej om du menar utvändigt så hade jag börjat med taket.

Invändigt spelar väl inten större roll om du ska ha taklist. Om inte rekommenderar jag taket först och sen stöta väggbeklädnaden upp mot taket.

Kan också vara värt att kolla vad lösvirkespriset blir. Det brukar bli billigare än byggsatser...

Mvh Wasa
 
Menar du in- eller utvändigt? Hur som helst skulle jag börja med att täcka tak utvändigt sedan väggarna utvändigt, inne så skulle jag sätta tak, väggar sedan golv.
 
Wasa skrev:
Hej om du menar utvändigt så hade jag börjat med taket.

Invändigt spelar väl inten större roll om du ska ha taklist. Om inte rekommenderar jag taket först och sen stöta väggbeklädnaden upp mot taket.

Kan också vara värt att kolla vad lösvirkespriset blir. Det brukar bli billigare än byggsatser...

Mvh Wasa
Skit oxå, du hann före. :p Har ungen i ena handen och skriver med andra så de går sakta. :)

Håller oxå med om att det är mer prisvärt att bygga lösvirke.
 
Jag visste inte att det var en tävling... :wow:

Ta nu inte ut detta på det stackars barnet... :D
 
Allt här i världen är en tävling vet du väl. :) Var inte orolig jag tar inte ut det på lilla ungen, jag får slå honom i att spika 4 tum istället. :p

Ps han är 14 månader.
 
helt rätt, man ska välja sina strider med omsorg...
 
Jag har kollat färdiga förrådsbyggsatser hos flera tillverkare, tycker generellt att dom ger ett rangligt intryck med klena dimensioner och dålig kvalitet på virket. Eller så kostar dom 49 995 pix.
Jag bygger mitt i lösvirke, har inte kollat priset men blir det dessutom billigare finns ju bara fördelar.
 
Jaså är det nu vi skall övertala att bygga lösvirke. :p i´m in. :D

Jag har planerat min redskapsbod som skall innehålla gräsklippare, grill, olika trädgårdsredskap, blommor, krukor och sån skit. Även vinterförvaring av utemöbler.
Jag skall bygga lösvirke och har ritningar klara för hur allt skall se ut. Har även kollat upp alla priser och det kommer landa på 6000kr.

Redskapsboden kommer ha bli ungefär 8kvm, bjälklag 45*170, väggar 45*95, takstolar W-typ 45*145/45*170, panelen blir en lockpanel med botten bräda 21*70 lockbräda 21*95. Taket skall ha fribärande läkt, takboard med betongpannor. Kommer köra med windy och lämna oisolerat men som sagt förbereder för att isolera. Bjälklaget kommer jag isolera på en gång iaf sedan lägga furuplank på golvet. Redskapsboden kommer stå på 6st egen gjutna plintar. Dubbel dörren gjorde jag själv och den har måtten 90+50*200.

Takpannorna har jag redan hemma och dörren har jag redan byggt själv och den kostade väl ca 1000kr att bygga. Men som sagt det finns en hel del pengar att spara på att bygga lösvirke, skulle inte bli förvånad om jag skulle behöva pröjsa 35 000kr om jag hade köpt den färdig.

Med andra ord. Kör på lösvirke, kan du sätta ihop en byggmax stomme kan du bygga en själv. Det finns ett flertal ritningar på friggebodar på nätet.

Lycka till
 
ByggarNicke. Du kan väl posta några länkar till dessa ritningar. Planerar att bygga en friggebod med pulpettak, men har inte hittat några bra ritningar.
 
Skulle också vara intresserad av alla ritningar så fall.
jag har räknat på att med byggmax stomme och sen grundutförande så slutar allt på ca 16 000 - 17 000
Det är billigt för 15kvm tycker jag.
har inte räkna på att bygga stomme själv också kanske ska göra det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.