Jag ska ersätta ett jordat uttag och det går sedan trådar vidare ut till två andra uttag på samma vägg. I gamla uttaget är trådarna skruvade och intvingade på ett sätt som jag aldrig till med ett nytt uttag. Uttagen jag har är dessutom Schneiders med X på de övre plintarna så de övre är inte förbundna med inkommande trådar utan bara kopplingsplintar för trådar som inte har med uttaget att göra.
De enda kopplingar jag har är två ingångar för resp fas, nolla och jord.

Jag behöver alltså då använda Wagoklämmor och då är frågan. Måste jag använda en 5-hålswago innan uttaget eller kan jag köra inkommande trådar till uttaget och sen använda en 3-hålswago efter uttaget för trådarna som kopplas till de andra uttagen? Det är lite trångt i dosan och 3-håls wago tar mindre plats än 5-håls.
 
Jag hänger inte med på beskrivningen. Normala uttag kan användas för att länka vidare till nästa.

Edit: Tolkade start inlägget något bättre.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag hänger inte med på beskrivningen. Normala uttag kan användas för att länka vidare till nästa. Om du använder wago ska du ha tre likadana, inte en tre och en femhåls.
Jag förstår frågan utmärkt... 🤪

Jag hade valt WAGO med 3 och lagt det efter eluttaget iom att du kan länka vidare med en tråd till från uttaget. Kanske "snyggare" med en femma iofs.
 
Det spelar ingen roll. Gör det som blir enklast.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tack för snabba svar. Trång dosa i en tunn stenvägg så inte riktigt utrymme att sätta djupare dosa. Kör med 3-håls.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.