Hur tätt ska man skruva?
spelar det någon roll om man delar gipsen i mindre delar? det är lite krångligt att bära upp stora skivor uppför min smala trapp...
Och är det bäst att såga eller skära/knäcka gipsen? det är 12,5mm gips. Ska ha dubbla lager på cc45 regling.

MVH Anders
 
Skruv var 15:de cm, du kan använda smalare bitar men det går åt mer skruv och mer spackeljobb.

Skära/knäcka tycker jag är det bästa sättet, snabbt och dammar ingenting jämfört med att såga.
 
Totte_S
Läste ett bra tips en gång, troligtvis i detta forum, att om du behöver "transportdela" skivorna så kan du vara lite försiktig och skära igenom pappen, knäcka skivan och vika ihop den, utan att dela den i två delar.
På det viset kan du vika ut den mot väggen när du sätter den, med skåran inåt, så behöver du inte spackla så mycket.
Fiffigt va :D
Ett alternativ är att köpa smala gipskivor, 900mm breda tror jag de är. Fast då får du ju regla annorluda=mer.

Tack till den ursprungligen kom med tipset.
 
Tack för alla svar!
ska kolla länken.
Och det var ett smart tips att skära och vika.

MVH Anders
 
En annan fundering vad gäller renoveringsgips.

Varför är dessa plattor 900 mm breda??
Den vägg som man sätter gipsen på är väl oftast reglad 600mm.
Byggare sliter ut sej när de bär 1200-skivor. Det är väl i princip lag (eller förhandlat med facket) att de bara bär 900-skivor. Således kan man säga att 1200-skivor är gammal standard som endast självbyggare sliter med. Ett proffs kör med 900-skivor och reglar CC45.

 
Krauta har börja sälja 3x1,2 m gips. Inget för veklingar..
 
Hej igen!
Har en fråga till.
Man ska väll inte sätta gipsen ända ut till fönster och dörrar?

MVH Anders
 
abel48 skrev:
Hej igen!
Har en fråga till.
Man ska väll inte sätta gipsen ända ut till fönster och dörrar?

MVH Anders
Jo...
 
Hej igen!
Har en fråga till.
Man ska väll inte sätta gipsen ända ut till fönster och dörrar?

MVH Anders

Spara en cm till drevning. Fodren täcker mellanrummet.
 
Totte_S
Och gör skarvningen av gipskivorna över fönster och dörrar. Alltså sådär jobbigt att du måste skära en massa för att få ihop det.
Pga tempdiff. kring framförallt fönster får du lite rörelse i väggen som gör att det lätt spricker där du spacklat så fint ;) om du skarvar i kant med fönstret.
Risken för det ska bli mindre om du lägger skarven ovan fönstret/dörren i stället.
 
Totte_S skrev:
Läste ett bra tips en gång, troligtvis i detta forum, att om du behöver "transportdela" skivorna så kan du vara lite försiktig och skära igenom pappen, knäcka skivan och vika ihop den, utan att dela den i två delar.
På det viset kan du vika ut den mot väggen när du sätter den, med skåran inåt, så behöver du inte spackla så mycket.
Fiffigt va  :D
Undrar om det är så fiffigt egentligen..!
Är det nån här som gjort så? Och kan rapportera vad som händer efter första året?
Jag tror knappast att det där kan funka utan att det blir präktiga veck längs uppskärningen när huset börjat sätta sig.
 
KarlXII skrev:
Undrar om det är så fiffigt egentligen..!
Är det nån här som gjort så? Och kan rapportera vad som händer efter första året?
Jag tror knappast att det där kan funka utan att det blir präktiga veck längs uppskärningen när huset börjat sätta sig.
Hoho,,,en gång på längden och en gång på tvåren så går skivorna in i bakluckan på min Audi....:)

Tacka vet jag The Transit. Där körs med lätthet 3metersgips utan föregående kapning.... Fast jag har lärt mig att gips är tungt. Köpte golvgips till 2x25kvm + cirka 10 skivor, trodde ramen skulle knäckas när dom lyfte på skivorna med truck....:)
 
Kan ni förklara lite.
Vad är drevning?
om jag sätter gipsen ända fram mot dörren så syns ju kanten på gipset, eller ska man sätta nått slags dörrfoder inni i dörrkarmen...?
Trodde först man skulle spara lite runt dörr och fönster för att ha nått och fästa liter i...

MVH Anders
 
Drevning är isoleringen som man sätter i hålutrymmet mellan karmen och väggen. Den kan vara av glasfiber, mineralull, papper, lin, asfalts-hightech-gummi-slang.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.