Hej!

Har ett DVD-skåp från Ikea http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30178394#/60133931/ som jag nu vill få upp på väggen:).

Har tidigare haft skåpet uppe när jag bodde i lägenhet och då var det inga problem att fästa det med Feltemas mollypluggar.

Har nu flyttat till ett 30-tals hus med byggmaterial därefter och när jag försöker fästa pluggarna så vill de bara snurra. De går inte att hålla fast med ex. en skruvmejsel i skårorna heller, då väggen är för porös.

Väggen är lite mjuk om man trycker på den, lätt att göra märken i, och om jag tittar i hålet så är det någon form av brunt trä som förmodligen är pressat. Ungefär som en tjock masonitskiva (kanske är det det det är:S).

Finns det någon bättre typ av plugg? Skåpet ska hänga ovanför tvn och med filmer/kontroller samt diverse skräp som man inte vill se, så kommer det bli en hel del vikt. Skåpet fästes med 3 pluggar.

Som ni säkert förstår så är jag lite lägenhetsskadad och mina byggerfarenheter är inget att skryta om, men hoppas att någon här kan förbarma sig och komma med något bra tips:p.

Med vänliga hälsningar.
Peter



PS. Detta är mitt första inlägg/min första tråd så om det ligger i fel kategori så ber jag om ursäkt.
 
Nähä...:(
 
Finns det inga reglar du kan skruva i istället för att köra plugg?
 
Peetaah skrev:
...Väggen är lite mjuk om man trycker på den, lätt att göra märken i, och om jag tittar i hålet så är det någon form av brunt trä som förmodligen är pressat. Ungefär som en tjock masonitskiva...
Hej Peetaah, välkommen till forumet och hoppas att du får en fin tid i ditt nya hus!

Jag förstår att det här med byggmaterial och fästelement inte är ditt starkaste kort.
Men du lär dig allt eftersom!

Nu ett enkelt råd: Bjud hem en kompis som du vet är lite mer praktiskt lagd,
och be honom/henne om råd.
Alla gillar att visa sig på styva linan, så ju mer du ber om hjälp/expertsynpunkter,
desto mer omtyckt blir du i vänkretsen.
Och så får du nog upp skåpet på väggen, med rätt fästelement.

PS
Ha gärna en Clas Olson katalog eller liknande liggande, att slå upp i, så du får råden i svart på vitt!
 
Materialet är förmodligen tretex ett ytskikt som användes förr i tiden. men någonstans bakom denna skiva sitter naturligtvis ett stabilare material, plank, reglar eller murverk. Borra djupare så hittar du något bättre att fästa i.
 
Prova med längre skruv och inga plugg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.