Hej !

Som nybliven husägare har jag ett projekt jag gärna skulle vilja kunna göra snarast då jag har ett förråd som ska tömmas snarast.

Jag ska bygga igen en carport till garage och har fått upp regelverket, min fråga är om man kan sätta upp omålad och ohyvlade brädor 22x170 med ribbor emellan och måla dessa till våren, sommaren ?

Eller är det inte alls en bra ide ?

Tanken är brädor, läkt för att skapa luftspalt, vindpapp för att senare isolera 95cm, diffusionsplast sist en osb skiva.

Isoleringen är tänkt att göras när hela garaget är är klart utvändigt och dörrarna är på plats.

Mvh // Isak
 
A
M M.Isaksson skrev:
Eller är det inte alls en bra ide ?
Nä,precis:) nackdelen är att det blir omålat isf under ribben,när den torkar(rör sig) med åren kommer det fram omålat virke i kanten, helst grunda och färdigmåla underbrädan ett varv.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
surris
Nä ingen bra idé alls. Det bör vara grundmålat plus 1 strykning innan uppsättning. Har du ingen plats som håller 10+ som du kan måla i?
 
Det går att göra , men virket kommer att gulna av solen och målar du då inte med heltäckande färg blir garaget riktigt flammigt, så någon form av lasyr kan du glömma. Bäst är att måla före montaget, men nöden har ingen lag,
 
Grundolja eller grundmåla först.
Jag skulle aldrig våga sätta upp obehandlad panel att stå ute hela vintern.
 
  • Gilla
surris
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag skulle aldrig våga sätta upp obehandlad panel att stå ute hela vintern.
Vad kan hända med virket ? Suga lite vatten men torkar, många byggen/hus/förråd har bara virket och står länge i ur och skur.
 
Går hur bra som helst. Virket klarar sig omålat. Det kan bli gulna och till och med börja gråna lite. Men det är knappast något som kommer påverka dess tekniska livslängd. Andra saker, som dålig dagvattenhantering, buskage invid hus osv påverkar mycket mer.
 
J jonaserik skrev:
Vad kan hända med virket ? Suga lite vatten men torkar, många byggen/hus/förråd har bara virket och står länge i ur och skur.
Det ökar risken avsevärt för att få mögelprickar på panelen/färgen. Speciellt om du bor nära kusten eller sjö. I inlandet är det torrare och mindre risk.

Grundolja med en bra grundolja som innehåller mögelskydd.
Den går fort in i trät. Kör du med olje/naftabaserad färg så kan du måla panelen även om vädret är kallt. Bara det inte regnar/snöar. Jag har gjort så när jag har känt mig tvungen att sätta upp panel och måla på vintern.
 
Lägger till lite; sätt inte lockpanelen eller lockläkten, utan spara det tills du målat det en vända.

så slipper du polkagriseffekten när det omålade torkar fram i sommar.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Kanoners får försöka hitta lite plats för att måla inne !
 
Finns mellanstruken panel att köpa. Bara måla sista lagret när värmen kommer i vår.
Tänk på att det inte räcker med luftningen under lockläkten utan du behöver ha luft bakom bottenbrädorna också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.