Hej,

Sambon har köpt en ny taklampa som jag tänkt skruva upp i sovrummet.
Problemet är att i taket har jag bara en blå och en svart elkabel.

I lampan finns det även jord, el gul/grön kabel.
Det står i instruktionerna att jord måste anslutas.

Kåpan över kablarna och lampan är av metall, är det därför det är krav på att jord måste anslutas?
 
Det är i första hand rummet som styr ifall lampor och apparater ska jordas. Om rummet bara innehåller ojordade uttag, då är det ett gammalt "torrt isolerat rum" där skyddsjord eller annan kontakt med jord inte får finnas. Då ska heller inte lampan skyddsjordas.

Om rummet däremot innehåller jordade uttag, då har ni problem. Då måste antingen skyddsjord dras fram till lamputtaget, eller så får ni byta lampa till en dubbelisolerad som inte kräver skyddsjord.

Lampan i sig bestämmer inte om den måste jordas. Bruxet menar antagligen att skyddsjorden måste anslutas i rum där apparater ska vara skyddsjordade.
 
  • Gilla
snokas och 3 till
  • Laddar…
Den lösningen med ojordade vägguttag och lamputtag är mycket vanligt och finns i miljontals hem. Lösningen var standard på bostäder som byggdes före 1990 talet (c:a 1995). Rummet är ett "lågriskrum" vad gäller el. Däremot kök och tvättstugor m.m. där är jordningen mycket viktkig. Den typen av rum bör förses med jordade uttag om det skulle saknas. Detsamma gäller t.ex hallen eller entre om golvbeläggningen byts från plastmatta eller trägolv till klinker. En annan åtgärd som kan föranleda byte till jordade till uttag är om planlösningen förändras så att ojordade vägguttag plötsligt hamnar nära t.ex diskbänken när väggen mellan köket och ett bostadsrum rivs för att skapa en öppen planlösning.

I ett rum skall inte ojordade och jordade uttag blandas. Vid små utökningar med ett uttag kan mán fortsätta med ojordat på det nya. Men vid större ombyggnader skall hela rummet bytas till jordat (lite förenklat).
 
Redigerat:
  • Gilla
snokas
  • Laddar…
Rummet har inga jordade uttag. Elementet har inte heller jord.

Tidigare lampan hade ingen jord kontakt.

Då tolkar jag det som att jag kan koppla in lampan.

Tack för era svar! Trevlig kväll.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.