Undrar om någon kan hjälpa mig.

Har nyss skaffat en Netgear Readynas duo och försöker sätta upp allt hemma. Den sitter i modemet/routern med ethernetkabel.

Via webgränssnittet har jag satt namn på enheten och även ändrat så att arbetsgruppsnamnet är samma som på min laptop. Kör med win7

Om jag tar upp utforskaren och i "adressfältet" skriver "\\Nasens_namn" så får jag upp filsystemet och kan klicka runt. Men när jag högerklickar på "den här datorn" eller "nätverk" och försöker ansluta enheten för att den automatiskt ska ansluta när jag startar datorn så får jag meddelandet att "det inte går att hitta enheten".

Är inte helhaj på nätverk så det finns säkert en väldigt simpel lösning. Ingen jag har hittat än dock...
 
Jag har också en Netgear ReadyNAS Duo. Det kan vara lite struligt i början, men lösningen är att mappa upp en "network drive" till bokstgäver (t.ex. har jag M:\ till min filmkatalog på NAS:en, T:\ till TV, I:\ till iTunes; Z:\ till Backup osv). I Win 7 utforskaren väljer du bara "Map Network Drive" och surfar dig fram till den katalog du vill mappa och väljer "Reconnect on Startup" (jag kör engelsk version så kan inte de svenska namnen). Första gången du accessar driven kommer den även fråga om användarnamn och lösenord men det kan du be Win 7 att komma ihåg.

Sen är det bara att tuta och köra. Jag har haft min i snart 2 år utan större problem. Genomförde nyligen en 2x1TB -> 2x2TB uppgraderingen utan problem.
 
fuselage skrev:
Om jag tar upp utforskaren och i "adressfältet" skriver "\\Nasens_namn" så får jag upp filsystemet
Gör enligt ovan, högerklicka på en av mapparna och välj "Connect..." Eller motsvarande.
 
Ni verkar båda vara inne på samma grej: att mappa upp de enskilda mapparna, inte roten på NASen (som jag har försökt). Ska testa att göra som ni föreslår när jag kommer hem. Tack så länge!
 
Det går inte mappa upp rooten om den inte så att säga vore en virtuell, utdelad mapp. Det är de i regel inte utan när man går in på "rooten" som du kallar det så får man helt enkelt se vilka utdelningar som finns på den enheten. Det går endast mappa upp utdelningar.
 
Det skumma är att jag lyckades mappa upp rooten på mitt gamla Win XP system. Då var det en katalog på NAS:en som hette /c/ som man kunde mappa till. Den ligger bland alla andra folders men tar en till rooten. Men när jag bytte till Win 7 (och tracklade mig igenom alla permissioning/ownership problem vi inte ska tala om här) så kunde jag inte mappa till den längre. Så nu har jag mappat delade folders och vill jag till rooten får jag ta mig igenom Network/NAS/... osv.

Om jag får låna tråden till en relaterad fråga: på min Win 7 stationära dator så kommer jag åt de mappade NAS diskarna utan problem varje gång men på min laptop som också kör Win 7 så blir jag då och då ombedd att skriva in användarnamn och lösenord (trots att jag bett Windows komma ihåg dessa). Kan det ha att göra med "ownership" som man kan sätta på mapp-nivå i NAS-gränssnittet?
 
nyfunkis skrev:
Det skumma är att jag lyckades mappa upp rooten på mitt gamla Win XP system. Då var det en katalog på NAS:en som hette /c/ som man kunde mappa till. Den ligger bland alla andra folders men tar en till rooten. Men när jag bytte till Win 7 (och tracklade mig igenom alla permissioning/ownership problem vi inte ska tala om här) så kunde jag inte mappa till den längre. Så nu har jag mappat delade folders och vill jag till rooten får jag ta mig igenom Network/NAS/... osv.
Jag vet inte riktigt var jag ska börja... Men gör som jag sa så kommer allt att fungera. 'c' är också en utdelad enhet som på NAS:en är den mapp som alla utdelade mappar ligger i. Jag kan inte förklara det på ett begripligt sätt tyvärr pga pedagogiska begränsningar. :)

Det där är lite märkligt. C: är ju normalt första hårddisken på en Microsoft-maskin, men ReadyNAS kör ju Linux...
 
Redigerat:
Ett tips som jag har fått lära mig den hårda vägen: När du sätter upp ett backup-jobb, ta då backup på c, så slipper du komma ihåg att lägga upp backup på nya enheter allt eftersom du lägger upp dem.
 
Ja, nu var ju mitt problem ur världen. Det funkade ju att mappa de enskilda mapparna. Att man inte tänkte på det innan. Tack för hjälpen alla!
 
Kul att det funkade!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.