Hej jag, skall sätta upp en kommod, men behöver då göra hål för rören i den. Hur gör man detta så det blir snyggast?

1. Sågar man ut en "fyrkant" för båda hålen (större hål) eller sågar man ett långt "U" vid varje rör strax över rörets dimmension?
2. Vad använder man för såg och sågblad med fördel för att det ej skall spricka/frasa sönder för mycket, och annat trick för det ej skall frasa?

Mvh
Per
Vägg med vattenrör och avstängningsventiler intill en kommod som ska sågas för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbelägen vy av en kommod med rör som kräver håltillverkning, osäkra sågmetoder diskuteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hålsåg i lämplig dimension, sedan manschetter som täcker fliset.
 
I InsidersUnited skrev:
Hålsåg i lämplig dimension, sedan manschetter som täcker fliset.
Fast de sitter ju för långt ut ifrån vägg, för att kunna använda hålsåg, men du kanske menade precis där röen kommer sen såga snitt in till "håltet"?
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
C
Jag har kört hålsåg + sticksåg för att såga ut ett U. Blir inte snyggt med ett fyrkantigt U.
Tejpa för att undvika skador / minska urslag. Eller ännu bättre göra en sandwich med ett par offerbitar. Fintandat blad underlättar också.
Sen får man ändå lägga lite lack på snittytan om det skall bli snyggt så nåt litet urslag bättrar man i samma veva. Om man inte använder någon sorts täckbricka.

Ett tips är att ta till lite marginal då det är svårt att måtta ut exakt på millimetern.
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag har kört hålsåg + sticksåg för att såga ut ett U. Blir inte snyggt med ett fyrkantigt U.
Tejpa för att undvika skador / minska urslag. Eller ännu bättre göra en sandwich med ett par offerbitar. Fintandat blad underlättar också.
Sen får man ändå lägga lite lack på snittytan om det skall bli snyggt så nåt litet urslag bättrar man i samma veva. Om man inte använder någon sorts täckbricka.

Ett tips är att ta till lite marginal då det är svårt att måtta ut exakt på millimetern.
Vad körde du för sticksåg då? Sandwich? Det har jag aldrig hört förr :)
 
C
N Nygge72 skrev:
Vad körde du för sticksåg då? Sandwich? Det har jag aldrig hört förr :)
Vanligt universalblad med 4mm tandning om jag inte minns fel.

Skrev sandwich i brist på ett bättre ord, men vad jag menar är att om du spänner en offerbit ovanpå och en under materialet som skall sågas och sågar genom alla tre bitarna så undviker du urslag. Jag brukar använda skräpbitar av slät melaminbelagd spånskiva, typ någon gammal skåpstomme. De sliter förvisso på bladen men det blir jäkligt fina snitt.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vanligt universalblad med 4mm tandning om jag inte minns fel.

Skrev sandwich i brist på ett bättre ord, men vad jag menar är att om du spänner en offerbit ovanpå och en under materialet som skall sågas och sågar genom alla tre bitarna så undviker du urslag. Jag brukar använda skräpbitar av slät melaminbelagd spånskiva, typ någon gammal skåpstomme. De sliter förvisso på bladen men det blir jäkligt fina snitt.
Anade att det var så, men tänkte att det är bäst jag frågar utifal det fanns något uttryck jag kunde lära mig :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.