Vi ska själva sätta upp 2 rader väggskåp (och bänkskåp såklart) på en relativt ojämn vägg.
Har någon tips om hur man går tillväga? Finns det någon bra sida på nätet eller bok?

Måste man jämna till väggen med spackel eller uppsatta spånskivor?

Väggarna är putsade tegelväggar. Jag är orolig för att skåpen ska rasa ner med allt finporslin...

 
I somras skruvade jag mitt eget kök och nu är det svärföräldrarnas kök som skall upp. En sak har jag lärt mig - är det inte rakt från början blir det skit på slutet. Är väggen mycket ojämn tycker jag du skall finna en lämplig metod att få den rät och fin. Om du kan spackla eller om det är lämpligt/möjligt att regla upp en ny vägg är svårt att sia om - men en sak är säker - med krokig vägg blir slutresultatet skräp.

Rent allmänt vid montering av kök (om det var sådana tips du letade efter också) så finns det några bra knep:

1. Montera överskåpen först.
2. När du monterar överskåpen, skruva först upp en RAK planka som du ställer skåpens underkant på. Plankan skall vara helt vågrät. Därefter är det enkelt att skruva fast skåpen i väggen och sedan i varandra.
3. Gör likadant för underskåpen: Skruva fast en rak planka på väggen som du ställer skåpstomarnas bakkant på, därefter skruvar du enkelt ned de främre benen och montaget är klart! Rätt höjd är sockelns bredd + någon milimeter under förutsättning att golvet är vågrätt.
4. Skaffa ett 2meters pass för invägning av plankor och skåp. Det är mycket viktigt att ex underskåpens överkant är vågrät, annars blir det knas när du lägger på skivan. Med ett kortare pass ser allt rakt ut....

Slutligen: Det är inte svårt men det kan ta lite tid....:)
 
kan bara hålla med, att sätta upp skåp i gamla hus där det inte finns räta vinklar eller släta väggar kräver mycket förarbete...eller mååånga små masonitbitar för att få passet att se bra ut när du märker att du slarvat med förarbetet....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.