Hej
Jag skulle vilja sätta upp en tillfällig innervägg i mitt nuvarande vardagsrum för att göra två sovrum utav det.

Undrar hur jag ska göra med ventilationen i det nya rummet då det inte kommer finnas någon ventil eller fönster i det.

Såhär ser det ut i dagsläget:
iQAuw2O.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dom blåa pilarna på ritningarna är inluft (till?) ventiler, och dom röda är utluft (från?).

Och såhär skulle jag vilja göra:
gaLMLBB.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Varför jag är lite nojjig angående ventilationen är för att vi har markradon, inte jätte mycket (100 Bq/m3) men men.. man vill ju inte förstöra den nuvarande ventilationen.

Undrar även, vad jag ska ta för reglar? (räcker 45x70 eller ska man ta något större?), vad för isolering rekommenderas?, och ska jag ta dubbelgips eller osb + enkelgips? (eller någon annan kombination?)

Har 270 cm i takhöjd om det spelar någon roll.

Mvh Robban
 
Redigerat:
Kan du inte sätta en ventil i den nybyggda väggen och sedan se till att ha en luftspalt under dörren till sovrummet? Eller det kanske inte räcker?

Sedan vill jag säga att ur säkerhetssynpunkt, så känns det rejält riskfyllt att ha ett sovrum med enbart en väg ut, speciellt som den vägen vetter direkt emot köket. Jag skulle sätta ett fönster med frostat glas ganska högt upp på väggen i den nya väggen, men lågt nog att man kan ta sig ut med hjälp av rummets möbler.
 
Har också tänkt i dom banorna med ventil, men placering och antal är det största frågetecknet just nu, och om det nuvarande luftflödet kommer bibehållas, eller iallafall inte minskas allt för mycket.

Det där med fönster högst upp låter som en bra idé, så kan man skilja mellan natt och dag också ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.