Behöver råd. Blir inte klok på vad jag försökt läsa mig till. Håller på att inreda ett garage nu. Blev inte gjort när jag byggde det för några år sedan så det är bl a öppet upp i nocken. Tänker nu sätta gipsskivor i taket (under takstolarna)Takstolarna är på cc 120 cm. Tänker sätt upp glespanel 28X70 cc 30 och sedan gipsskivor 900 mm breda.
Frågan nu är bör jag också sätta upp någon duk och i såfall ska den sitta mellan takstol och glespanel eller under glespanelen och sedan montera gipsen
Jag tänker isolera med rockwollskivor efteråt ovanifrån, eftersom höjden till yttertaket medger att jag kan göra det senare.
Tacksam för råd eftersom jag hört lite olika om detta
Garaget kommer mestadels inte vara speciellt uppvärmt bara drygt frostfritt
/Gunnar
 
Välkommen till forumet.
Om garaget kommer ha någon form av uppvärmning (vilket du beskriver) så bör du ha någon form av skydd mot att fuktig luft går rakt ut i isoleringen och där kondenseras till vatten i flytande form.

Klassisk diffusionsplast kan dock vara olämplig i byggnader som inte värms upp året runt. Jag skulle rekommendera en så kallad ångbroms i ditt fall.
 
Redigerat:
  • Gilla
Gunnar Oleniusson
  • Laddar…
Tomture61
G Gunnar Oleniusson skrev:
Behöver råd. Blir inte klok på vad jag försökt läsa mig till. Håller på att inreda ett garage nu. Blev inte gjort när jag byggde det för några år sedan så det är bl a öppet upp i nocken. Tänker nu sätta gipsskivor i taket (under takstolarna)Takstolarna är på cc 120 cm. Tänker sätt upp glespanel 28X70 cc 30 och sedan gipsskivor 900 mm breda.
Frågan nu är bör jag också sätta upp någon duk och i såfall ska den sitta mellan takstol och glespanel eller under glespanelen och sedan montera gipsen
Jag tänker isolera med rockwollskivor efteråt ovanifrån, eftersom höjden till yttertaket medger att jag kan göra det senare.
Tacksam för råd eftersom jag hört lite olika om detta
Garaget kommer mestadels inte vara speciellt uppvärmt bara drygt frostfritt
/Gunnar
Halvjobbigt att isolera ett garagetak , ångbromsen monterar du först sedan dit med glespanel och sist gips .
 
  • Gilla
Gunnar Oleniusson
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Halvjobbigt att isolera ett garagetak , ångbromsen monterar du först sedan dit med glespanel och sist gips .
G Gabbe1 skrev:
Välkommen till forumet.
Om garaget kommer ha någon form av
G Gabbe1 skrev:
Behöver råd. Blir inte klok på vad jag försökt läsa mig till. Håller på att inreda ett garage nu. Blev inte gjort när jag byggde det för några år sedan så det är bl a öppet upp i nocken. Tänker nu sätta gipsskivor i taket (under takstolarna)Takstolarna är på cc 120 cm. Tänker sätt upp glespanel 28X70 cc 30 och sedan gipsskivor 900 mm breda.
Frågan nu är bör jag också sätta upp någon duk och i såfall ska den sitta mellan takstol och glespanel eller under glespanelen och sedan montera gipsen
Jag tänker isolera med rockwollskivor efteråt ovanifrån, eftersom höjden till yttertaket medger att jag kan göra det senare.
Tacksam för råd eftersom jag hört lite olika om detta
Garaget kommer mestadels inte vara speciellt uppvärmt bara drygt frostfritt
/Gunnar
37696"]Välkommen till forumet.
Om garaget kommer ha någon form av uppvärmning (vilket du beskriver) så bör du ha någon form av skydd för att fuktig luft går rakt ut i isoleringen och där kondenseras till vatten i flytande form.

Klassisk diffusionsplast kan dock vara olämplig i byggnader som inte värms upp året runt. Jag skulle rekommendera en så kallad ångbroms i ditt fall.
G Gunnar Oleniusson skrev:
Behöver råd. Blir inte klok på vad jag försökt läsa mig till. Håller på att inreda ett garage nu. Blev inte gjort när jag byggde det för några år sedan så det är bl a öppet upp i nocken. Tänker nu sätta gipsskivor i taket (under takstolarna)Takstolarna är på cc 120 cm. Tänker sätt upp glespanel 28X70 cc 30 och sedan gipsskivor 900 mm breda.
Frågan nu är bör jag också sätta upp någon duk och i såfall ska den sitta mellan takstol och glespanel eller under glespanelen och sedan montera gipsen
Jag tänker isolera med rockwollskivor efteråt ovanifrån, eftersom höjden till yttertaket medger att jag kan göra det senare.
Tacksam för råd eftersom jag hört lite olika om detta
Garaget kommer mestadels inte vara speciellt uppvärmt bara drygt frostfritt
/Gunnar
uppvärmning (vilket du beskriver) så bör du ha någon form av skydd för att fuktig luft går rakt ut i isoleringen och där kondenseras till vatten i flytande form.

Klassisk diffusionsplast kan dock vara olämplig i byggnader som inte värms upp året runt. Jag skulle rekommendera en så kallad ångbroms i ditt fall.[/QUOTE]

Vet inte om jag gör rätt nu när jag svarar (första gången för mig när jag ställt fråga i forumet) Hur som helst.Tack så mycket båda två för snabb återkoppling på min fundering, då får jag kolla mera på detta med ångspärr. Då vet jag att ångspärren ska på innan jag sätter dit glespanelen (eller hur).
Vill samtidigt passa på att framföra forumet och det finns redan svar på det mesta. Har haft mycket nytta av det som relativ amatör, fast jag byggt mitt eget hus (1984)och garage (1987). Då fanns ju inte så mycket hjälp att söka på webben, bara någon byggbolag Går ju inte så fort men billigare om man kan göra mycket själv Dock en viss risk för ett och annat missta
 
Tomture61
G Gunnar Oleniusson skrev:
uppvärmning (vilket du beskriver) så bör du ha någon form av skydd för att fuktig luft går rakt ut i isoleringen och där kondenseras till vatten i flytande form.

Klassisk diffusionsplast kan dock vara olämplig i byggnader som inte värms upp året runt. Jag skulle rekommendera en så kallad ångbroms i ditt fall.
Vet inte om jag gör rätt nu när jag svarar (första gången för mig när jag ställt fråga i forumet) Hur som helst.Tack så mycket båda två för snabb återkoppling på min fundering, då får jag kolla mera på detta med ångspärr. Då vet jag att ångspärren ska på innan jag sätter dit glespanelen (eller hur).
Vill samtidigt passa på att framföra forumet och det finns redan svar på det mesta. Har haft mycket nytta av det som relativ amatör, fast jag byggt mitt eget hus (1984)och garage (1987). Då fanns ju inte så mycket hjälp att söka på webben, bara någon byggbolag Går ju inte så fort men billigare om man kan göra mycket själv Dock en viss risk för ett och annat missta[/QUOTE]
Ångspärr är inte att rekommendera till ditt garage .
Garaget kan bli kallare invändigt än utanför , kondens kan då samlas på plasten och väta upp virket .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.