Hej! Har letat förgäves och verkar inte kunna hitta något annat, antingen har jag fått en briljant idé eller så är den så självklart idiotisk att ingen ens testat.

Har tänkt sätta upp en hylla med hjälp av flera vinklar för att få lite mer "dolda" konsoler. Tänker mig vinklar av exempelvis denna typ (https://www.bauhaus.se/vinkel-joma-3x160x50x40mm#go-to-description). Tanken är att hyllan ska vara ca 150 cm lång och 20 cm djup och det kommer nog stå en hel del böcker och liknande på så det blir nog lite vikt. Väggen är dock i betong så det känns intuitivt som att det med vettig skruv inte borde vara något problem.

Tack för hjälpen!
 
Du får en jäkla hävarmseffekt när du har en så kort bit mot väggen i förhållande till utsticket.
 
Tack, jag förstår att det blir en hävarmseffekt och det är därför jag försöker lista ut om det skulle gå. Jag tänker mig att en hyfsat lång skruv med plugg i betongvägg borde klara av det eller har jag fel? Skulle det fungera med en vinkel som har lika långa sidor, alltså en som kanske är 90x90 mm?
 
B Bygg_pojken skrev:
Tack, jag förstår att det blir en hävarmseffekt och det är därför jag försöker lista ut om det skulle gå. Jag tänker mig att en hyfsat lång skruv med plugg i betongvägg borde klara av det eller har jag fel? Skulle det fungera med en vinkel som har lika långa sidor, alltså en som kanske är 90x90 mm?
Att fästa vinkeln i väggen är inget större problem om det är betong. Tänker med på själva vinkelns stabilitet. Det går ju att lösa med fler vinklar eller att välja med förstärkning. Skulle du fästa vinkeln med endast stora hålet i mitten så kan du räkna att 1 kg ute på hyllkanten blir ca 8 kg på skruv/plugg.
 
Rimligt. Tack för hjälpen! Det blir nog lite för jobbigt att borra fyra hål per vinkel och använda 4-5 vinklar. Blir nog enklare att använda någon av de andra lösningarna. Tack för alla svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.