Kan nån snällis berätta hur man sätter upp gips i innertaket? underlaget är spontade brädor. Spikläkt? vilken dimension?(vp rören skal gå i spalten) Hur tjock och vilka storlekar har takgips? vilket cc-avstånd mellan läkten? hur stort avstånd mellan gipsskruvarna? Dubbel eler enkelgips? Tackpå förhand.
 
  • Gilla
force2013
  • Laddar…
Ta vanlig vägggips det är enklast och billigast.

Du borde kunna använda dina befintliga spontade brädor som spikläkt men om du vill göra det enkelt för dig så slår du 22X95 formvirke eller dylikt som spikläkt med cc30.

Jag körde med ca 15 cm mellan skruvarna. Det räcker gott och väl med enkelgips även om jag körde med dubbel men det var för brandskyddets skull
 
mats_o skrev:
Ta vanlig vägggips det är enklast och billigast.
Enklast om man har en gipslyft jaa... annars är takgips skivorna som är 1200 X 600 mm väldigt smidiga att jobba med när man är själv...
 
Stefan_h skrev:
[quote author=mats_o link=1139861111/0#1 date=1139864229]Ta vanlig vägggips det är enklast och billigast.
Enklast om man har en gipslyft jaa... annars är takgips skivorna som är 1200 X 600 mm väldigt smidiga att jobba med när man är själv...[/quote]

Ska vi vara ärliga så är det väl alltid ett h-e att skruva takgips själv, oavsett hur små skivorna är.
Så...bjud in grannen och kör på vanlig väggips, blir billigast och enklast.

Om du har sån otur så du absolut inte har någon till hjälp så visst är talgipsen enklare(vanliga skivor är omöjliga utan lytf). Men hoppas för din skull att du har någon vänlig själ i din omgivning :)
 
Om man är själv då drar man fast en bräda i samma längd som skivans bredd, fäster den så den sticker ut ca 20-25 mm utanför skivans bredd, för in skivan i det spåret och skruvar fast skivan.
Sen flyttar man brädan...

/Kent
 
Hyr en skivlyft! Det är inte dyrt och gör att jobbet blir busenkelt.

Om man sedan är två som lyfter upp skivan på lyften så förenklar det ytterligare.
 
Först drog jag alla rören till elen, sen reglade jag taket med 45x45 cc30 och jackade ut de ställen jag korsade rören. Jag använde sedan vanlig väggips 13mm som jag hade hjälp att lyfta upp.
 
Att jobba med takskivor utan lyft det är bara idioti. Takskivor bör man rikta in ordentligt och sen skruva runt om. Att göra detta medan man står och håller i skivan är bara att be om onödig värk i axlar och armar

En lyft kostar inte mycket att hyra och går ned i bakluckan på min v40.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.