Mikael_L
Dags att börja posta sånt som jag har haft på lut ett tag, och bilderna tagna för länge sen.

Här kommer en liten bildsvit över hur man kan komplettera med ett extra vägguttag, eller ska vi säga, hur en elektriker kanske gör det. Det kommer svämma över av bilder, men då kan jag hålla ner texten istället.
Här är förutsättningarna:
Väggar i betong, bef uttag infällt, lokal är typ en affärslokal i en äldre fastighet. En lång vägg hade bara ett uttag, två till önskades, jag valde att gå ut från befintligt uttag och förlänga med utanpåliggande kabel.
Lokalen var f.ö omfattande elrenoverad av oss (men inte av mig, jag kom in på slutet, för mätningar och provning samt lite fix och komplettering av det sista), det mesta var bytt (alla apparater, centraler osv, det mesta av ledningar och kabel).

Men nu till detta lilla uttags-jobb.
Först markerade jag med ett pennstreck var bef uttag slutade.
Skruvmejsel pekar vid ett dubbeluttag på väggen där installationsarbetet med ett extra vägguttag påbörjats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen borra med 10mm så kabeln kommer ut precis under. Nu visade det ju sig att jag i princip kunnat följa färgskillnaden istället för ett blyertsstreck, men det visste jag inte när jag började.
Borrning i vägg för installation av utanpåliggande vägguttag, befintliga kablar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett vägguttag med borrsats och kabel där installation av extra uttag påbörjats i betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


In med kabel så kabelmanteln precis kommer innanför dosan. Jag skalar manteln innan, det är så bökigt att göra det inne i dosan.
Elektrisk kabel förlängning från befintligt uttag med betongvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett befintligt vägguttag med en borttagen front där flera färgade kablar syns införda i dosan för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Panor82 och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nu är det dags för det nya uttaget, sätta upp det rakt och fint
En bild på en omonterad elektrisk installationsdosa med utstickande ledningar och klammer vid en golvsockel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dags att klamra, jag körde med 8mm Letti-klammer mot golvsockeln och TKK för den lodräta delen, här är det en TKK 14-20 för att jag tänkt klämma in två kablar i samma klamma. Kabel blev här EKRK 3g1,5.
EXLQ och EQLQ är tillåtet i alla slags utrymmen, och ett bra val. EKRK, EQRQ (och QLO som den heter från en tillverkare), dvs det vi i folkmun kallar kulo, är ett bra val och OK i torra bostadsrum, får anses som tillåten här, trots att det inte är en bostad, men rummet ifråga är så gott som ett sådant.
EXQ är godkänt, men blir inte snyggt, men med mycket stor noggrannhet vid förläggningen och lite tätare med klammer så skulle det kunna bli relativt OK, särskilt som klamrat ovanpå golvsocken, då kommer ju kabeln åtminstone inte börja hänge ner mellan varje klammer om en tid. EKK och EQQ är samma som EXQ, bara ännu sämre val.

Klammeravstånd får bli lagom. :) Jag brukar köra ungefär mellan de röda delarna på min elektrikerhammare, som väl är något runt 22-23 cm om jag minns rätt.
Men kolla Patriks klamringsskola också, jag kan nog inte förklara saker bättre än så.

Installation av elkabel med vita Letti-klammer och en elektrikerhammare på ett trägolv vid golvsockeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrikerhammare hålls nära väggen med vit elkabel och klammer vid golvsockeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen brukar jag hoppa över näst sista klamret och dra in det sist, så att jag ganska noga kan sätta det mitt mellan, ögat ser osymmetrin i olika avstånd mer ifall det är endast det sista klammeravståndet som skiljer sig markant.
Elektrisk kabel EKRK 3g1,5 fastsatt med klammer längs golvsockeln och verktyg på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så får man lite försiktigt knacka till sånt här, som Patrik skrev.
Elektrisk kabel EKRK 3g1,5 fastsatt längs golvsockel med vita Letti-klammer och TKK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nu börjar det komma till slutet här.
Det sista uttaget får alltså en TKK 7-10, för här blir det inte dubbla kablar.
Eluttag under installation på vägg med öppna kablar och förberedelse för inkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite inkoppling, normal noggrannhet, provdra i ledare för att se att det sitter ihop.
Hur gör man med biledaren om man har sådan? Ja det finns ju många bud om. Om det är snabbklämmor som här så drar jag ibland bara på lite transparent slang och trycker på frigöringsknappen för snabbkopplingen så man kan få in biledaren i kopplingen.
Ett annat alternativ är att koppla biledare -> biledare hela vägen, och bara mot jord någonstans.
Jag ser på bilden att jag av någon märklig anledning har låtit det bli sjukt långa ledare inne i uttaget, ett mysterium, hälften hade varit bättre.
Eluttag monterat på vägg med öppnat täcklock och synliga anslutna ledningar, inklusive jord, fas och nolla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så klipper man upp snygga hål med klipptången, och monterar locket.
Klipptång bredvid öppet eluttag med lösa kablar och skruvar på ett träbord, redo för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Och lite slutresultat. Det är ganska kass vitbalans på flera bilder, så vissa är blå, andra är röda, det får ni stå ut med.

Eluttag monterat på vägg med rör som leder ner till golvlisten i ett hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golv och vägg med installerade eluttag och kabelkanaler, överblivna kabelbitar och fästelement på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och borrar man i betong så är det svårt att undvika lite urslag, så lite fix åt målaren kan det bli ifall det ska bli top notch hela vägen. Men här var det inte såå noga, det är inget som syns om man inte lägger sig ner på golvet.
Vägguttag med synliga borrhål och ojämnheter kring kabelföring, vilket kan kräva målningsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Argulander och 7 till
  • Laddar…
O
Nu till den lite spydiga frågan som paragrafryttare, skrivbordselektriker och en del elinstallatörer som besöker forumet brukar dra upp som motivering till varför "vanligt folk" inte skall ge sig på något sånt här: Har du räknat på utlösningsvillkor och spänningsfall innan du påbörjade kompletteringen? För det är väl inte så att du bara kopplar och hoppas att det bästa? Och du har väl kontrollerat allt med din jättedyra installationsprovare efteråt? ;-)
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Mikael_L
Och här jag inga bilder, men nu måste man självklart kontrollera och mäta. Minimum är att mäta fas-nolla, ska bli ca 230V och fas-jord ska bli samma som fas-nolla, och nolla-jord, ska bli 0V.
Om det blir 230 fas-nolla, men annat inte stämmer så är det stor risk att skyddsjorden ej är ansluten någonstans på vägen mot elcentralen - måste åtgärdas.
Sen är det bra summra/ohmmäta skyddsjord - nolla (efter att man konstaterat att det är 0V), det ska vara kontakt/nästan noll ohm, - max 1 ohm. Finns det JFB kan man sen slå av den och kolla, då ska det inte längre vara kontakt.

Ja det går att testa på flera sätt, en uttagsprovare kan också fungera utmärkt.

Själv tar jag fram fluke t150, mäter spänning alla "tre vägar", ska ge 230, 230 och 0V, sen summrar jag PE-N och avslutar med att köra JFB-testström fas-noll, som inte ska trippa JFB, sen fas-jord vilket ska trippa JFB.
 
  • Gilla
Jotsat och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
O Steamboy skrev:
Nu till den lite spydiga frågan som paragrafryttare, skrivbordselektriker och en del elinstallatörer som besöker forumet brukar dra upp som motivering till varför "vanligt folk" inte skall ge sig på något sånt här: Har du räknat på utlösningsvillkor och spänningsfall innan du påbörjade kompletteringen? För det är väl inte så att du bara kopplar och hoppas att det bästa? Och du har väl kontrollerat allt med din jättedyra installationsprovare efteråt? ;-)
Om du nu frågar just mig (det kanske var en rent allmän fundering också) så är svaren både nej och ja.
Firman jag var verksam inom just då hade ju plöjt genom alla 4 affärslokalerna i fastigheten och bytt nästan allt, och moderniserat och så, och delvis visste vi att det var bra förimpedans.
Den första lokalen, som fick bli typ provobjekt för att BR-föreningen skulle kunna bedöma kostnader och resultat gjorde främst jag själv hela vägen. En del hjälp vissa dagar av någon annan, då det var lägligt, t.ex. när vi skulle riva befintlig central och upp med den nya, då ett så kort strömavbrott som möjligt önskades.
Men även en del annan hjälp.

Men vi gjorde aldrig någon speciell projektering före. En titt på befintlig central och gruppförteckning för att bedöma behov av antalet grupper, och lägga till lite plats för tidur och sånt. Jag ritade aldrig upp någon central i förväg, det kändes lite onödigt.
Inga beräkningar alls före, man brukar lite löst anta att den befintliga anläggningen är OK i denna aspekt, och då kommer det nya klara sig också, då inga dragningar blir längre.

Men det hela avslutades dock med en ordentlig avprovning, och då hade det ju avslöjats ifall kretsimpedans fallerat.

Vi bytte det mesta som sagt, gamla svart/vit/röd kabel och FK, rev bort och ut kilovis med gammal skit, lokalen hade ju byggts om otaliga gånger under de dryga 50 åren sen den var ny, det hade varit bl.a. bank, blomsterhandel, kiosk, livsmedelshandel där under årens lopp. Många ombyggnader, mycket kabel och FK som låg kvar som inte hade rivits bort fastän ombyggnad skett, en hel del som också fortfarande var strömförande och ibland med bara rakt avklippta ändar som var strömförande *burr*
På orten finns det en enda elfirma, och de är faktiskt ökända (numera i alla fall) för sina rent usla jobb, därför fick istället vi göra alla jobb trots att vi låg nästan 5 mil bort.
Det var den firman som troligen var skyldig till det allra mesta eländet vi stötte på, och jag lovar, det var inte lite ...

Vi bytte alla gamla lysrörsarmauter som var infällda i undertaket, mot moderna trevliga LED-paneler, vi rev ut diverse mer eller mindre skum belysning i skyltfönstren och satt upp spotskenor där, la saker och ting på tidur/astrour. Vi satt upp nödbelysning, bytte samtliga uttag/strömbrytare, rensade upp i kabelvägar så gott det gick, fördelade lasterna bättre osv.

Sen en ordentlig test av allt, fasföljd, spänning, förimpedans, kretsimpedans, kontinuitet, triptider för JFB.

Allt blev bra, så då fick vi göra tre till lokaler.
Och det jag visade i denna tråden var ifrån en av dom.
I dessa tre lokaler var jag själv dock ganska lite inblandad, jag kom in precis i slutet och skulle mest kolla upp allt och göra alla mätningar och några små kompletteringar, det hade t.ex plötsligt tillkommit att de ville ha bytt alla armaturer i en lokal där de först hade tänkt behålla befintliga, samt att killarna som hållt på hade glömt att byta en hel del uttag.
Så det blev trots allt en hel del timmar, ty nu upptäckte jag även här att det fanns en massa kabel som inte var bortriven, och även här var en del strömförande fortfarande, och mina kollegor hade kopplat in allt i de nya centralerna, även saker som de inte hade någon aning om vad de försörjde.
Så jag åkte alltså även på att greja till det som de struntade i.
(Jag är alltså på goda grunder besviken på den bransch som jag är verksam i, jag ser allt för mycket skit och slarv :mad:)

Och dessa uttag i tråden var en sent inkommen önskad komplettering, som jag fick fixa.
Jag minns inte riktigt säkert, men jag tror att jag faktiskt gjorde hela installationskontrollen före dessa uttag, ty det här kom verkligen sent.
Och isåfall misstänker jag att jag endast kontrollerade kontinuitet mot jord och spänning.
Provning ska vara ändamålsenlig för just det man gjort, det finns ej någon mall för vad som måste provas, det finns bara mallar för vad som kan provas.


Sorry för ett långt inlägg, men det gav väl kanske lite inblick i vissa saker som jag jobbar med. :)
 
  • Gilla
stugfar och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.