Hej,

Jag har endast ett kabel-TV-uttag i min lägenhet och tänker sätta upp ytterligare ett. För tillfället går det en kabel in i mitt TV-uttag, och sedan en kabel vidare från TV-uttaget till grannen i lägenheten ovanför.

Jag har några frågor angående detta:

1. Vad är det för skillnad på ett delningsfilter ("F-splitter") och en förgrening ("T-kontakt")? Vilken av dessa bör man använda och varför?

2. Om man sätter upp ett extra uttag, blir bilden bättre om man bara har en TV inkopplad på ett av de två uttagen (jämfört med om man har två TV-apparater inkopplade (dvs en TV på varje uttag))?

3. Hur kopplar man in ett delningsfilter ("F-splitter")? Jag antar att kabeln som nu går in i TV-uttaget ska kopplas in på delningsfiltrets ingång. Men hur ska resten kopplas ihop? Någon som har en länk till en schematisk bild?

4. Finns det något bra sätt att kolla att kabeln som går vidare till nästa lägenhet håller tillräckligt hög kvalitet efter att man kopplat in det extra TV-uttaget? Måste man använda något mätinstrument, eller finns det något enklare sätt?

Tack på förhand!
 
Är det bara du och grannen som delar på antennen, eller är det en del av en större antennanläggning?
 
In å pilla i ett kabeltvnät är inget att rekomendera då du inte Äger detta utan det tillhör fastigheten. Dessutom saknar du både mätinstrument och kunskap gällande dämpning mm. Att kabeln går vidare upp till grannen råder det inget tvivel på med vem vet om den inte fortsätter? I vissa fall bygger man stigare med alla lägenheter som finns åvanför varandra och där lägenheten längst upp har Avslutet på kabeln. I andra fall vänder kabeln i översta lägenheten och går ner i grannlägenheten vilket medför att grannlägenheten längst ner ligger sist med avslutet.

Mao ditt utag kan ligga i mitten av allt, och då vet du aldrig vilken dämpning som finns och vad utökningen skulle medföra.

Mitt tipps är att inte röra bef uttag utan sätta en t-korsning och gå med kabel till de 2 ställen du vill ha antenn på. Vill du inte ha kabeln synlig, göm den bakom golvlisten
 
Jag har nu talat med en firma som utför antenninstallationer. Enligt dem så ska det hela kopplas ihop såhär:

Kabel In Till Lägenhet -> TvUttag1 -> TvUttag2 -> Kabel Ut Till Nästa Lägenhet

Det måste sedan utföras en mätning i slutet på slingan för att verifiera att signalen har rätt nivå efter att installationen utförts. Det måste också ges ett godkännande från bostadsrättsföreningen eftersom det är de som äger kabel-TV-nätet i fastigheten.

Alternativet är att precis som "frohike" skrev att koppla in en T-korsning istället, men då får det gå en kabel från utsidan av första TV-uttaget och sedan in i väggen (om man vill gömma resterande delen kabeln).

Jag undrar dock fortfarande om det inte borde gå att koppla in ett delningsfilter ("F-splitter") istället? Och sedan låter man ena utgången från delningsfiltret gå till nästa lägenhet, och den andra utgången på delningsfiltret går till TV-uttag1 och vidare till TV-uttag2 där det sedan termineras?
 
NyfikenVit skrev:
Jag har nu talat med en firma som utför antenninstallationer. Enligt dem så ska det hela kopplas ihop såhär:
Kabel In Till Lägenhet -> TvUttag1 -> TvUttag2 -> Kabel Ut Till Nästa Lägenhet
Det måste sedan utföras en mätning i slutet på slingan för att verifiera att signalen har rätt nivå efter att installationen utförts. Det måste också ges ett godkännande från bostadsrättsföreningen eftersom det är de som äger kabel-TV-nätet i fastigheten.
Alternativet är att precis som "frohike" skrev att koppla in en T-korsning istället, men då får det gå en kabel från utsidan av första TV-uttaget och sedan in i väggen (om man vill gömma resterande delen kabeln).

Jag undrar dock fortfarande om det inte borde gå att koppla in ett delningsfilter ("F-splitter") istället? Och sedan låter man ena utgången från delningsfiltret gå till nästa lägenhet, och den andra utgången på delningsfiltret går till TV-uttag1 och vidare till TV-uttag2 där det sedan termineras?
NEJ !
Dels får Du mig veterligen inte göra ingrepp i husets fasta installation själv utan BRF:s tillåtelse, dels dämpar en delare alltid. Oavsett om Du sätter en lös före uttaget eller om Du använder genomgångsuttag (med delare/avtapp inbyggt). Således blir det, precis som "frohike" skriver, nödvändigt att mäta upp och kolla dämpning o.s.v. i hela Din gren av kedjan även om Du kör med en delare.

Tänk efter lite - har Du en påse äpplen och skall dela dem på två så kan det aldrig bli mer än hälften i varje påse.

En ytterligare komplikation är att signalen i kabeln är troligen väldigt kraftig. Uttaget Du har kanske snor 10% till Dig och skickar 90% vidare. Inte 50/50 som en vanlig delare. Det kallas genomgångsdämpning och tappdämpning. På detta sätt säkerställer man att alla får ungefär lika stark signal i sina uttag, istället för att den halveras vid varje.

Sätter Du dit en vanlig 50/50-splitter på stamkabeln istället för i Ditt uttag får Dina grannar bara halva signalen, och Din anslutna TV kommer nog dessutom att storkna av den andra kraftiga signalhälften.

Gör som sagts tidigare - sätt en T-koppling i Ditt uttag och göm kabeln på något innovativt sätt. Men rör inte det fasta antennkabelnätet.
 
T
Kan man inte i detta fallet sätta dit en antennförstärkare?
 
tintinskoog skrev:
Kan man inte i detta fallet sätta dit en antennförstärkare?
Du menar att man kopplar in antennförstärkaren innan delningsfiltret? Så här:

Kabel In -> Antennförstärkare -> Delningsfilter -> DelningsfilterUttag1: Vidare Till Nästa Lägenhet + DelningsfilterUttag2: TV-uttag1->TV-uttag2

Tja, kan det funka? Någon som vet?

PS. Ni behöver inte vara oroliga för att jag ska ändra i fastighetens Kabel-TV-nät själv! Behövs det ändras i det nätet (som tex för lösningen ovan) så tar jag hjälp av en antenninstallationsfirma, samt ser till att få godkänt av bostadsrättsföreningen först. DS
 
Redigerat:
NyfikenVit skrev:
Du menar att man kopplar in antennförstärkaren innan delningsfiltret? Så här:

Kabel In -> Antenn Förstärkare -> Delningsfilter -> DelningsfilterUttag1: Vidare Till Nästa Lägenhet + DelningsfilterUttag2: TV-uttag1->TV-uttag2

Tja, kan det funka? Någon som vet?

PS. Ni behöver inte vara oroliga för att jag ska ändra i fastighetens Kabel-TV-nät själv! Behövs det ändras i det nätet (som tex för lösningen ovan) så tar jag hjälp av en antenninstallationsfirma, samt ser till att få godkänt av bostadsrättsföreningen först. DS
I princip, om Du förstärker upp de dB en delare dämpar. Men inte, om Du tänker göra det med en "köpa-ute-på-sta'n"-förstärkare. Som jag skrev så är nivån troligen mycket högre än vanligt i kabeln, och det går åt förstärkare som kan hantera denna nivå på många frekvenser/kanaler utan att börja få problem. Vi talar om proffsförstärkare för kanske tusenlappen.

Vet inte vad Du har för budget och utrymme i väggen. Nu talar Du om att ta dit en firma, en förstärkare för kanske tusenlappen, få ingreppet godkänt av BRF o.s.v. (dyrt !), när alternativet är en T-koppling för en femtiolapp, lite kabel och ett uttag.
Att dölja kabeln kan väl inte vara den avgörande skillnaden. SÅ besvärligt är det ju inte att gå in i väggen med kabeln efter T-kopplingen igen. Eller hur hade Du tänkt gå vidare till nästa uttag med en osynlig kabel om Du splittade precis före uttaget ? Jag förstår inte om splittern före eller ett "T" i uttaget är så avgörande för om kabeln blir dold till det andra rummet eller inte. Men jag kanske har missat något...;-).
 
Saken är den att jag helst vill att det enda som ska vara synligt är själva uttagen i väggen. Eftersom jag lägger stor möda på att bygga in andra kablar för el, tele och data, så känns det tråkigt att inte helt kunna bygga in kablar (och eventuella delningsfilter/förgreningar etc) för TV.

Intressant att lösningen med att använda en antennförstärkare och delningsfilter skulle funka. Problemet är då hur dessa ska placeras så de inte blir synliga. Delningsfiltret skulle möjligtvis kunna gömmas i en apparatdosa, men inte antennförstärkaren. Så i praktiken hade jag då fått dra inkommande antennkabel bort till rummet där jag har "gömt" tex patchpanel för nätverkskablarna och placera antennförstärkare och delningsfilter där. Sedan får jag dra kablar till alla TV-uttag därifrån, samt kabel vidare till nästa lägenhet. Jag tror inte jag orkar göra det, delvis eftersom det bara är ett ytterligare TV-uttag jag har tänkt sätta upp (hade jag behövt 4 nya uttag så kanske det hade varit värt det!).

Det troligaste är således att jag går på lösningen med att använda utanpåsittande T-koppling och sedan drar in kabeln till det nya nästa TV-uttaget i väggen efter så kort sträcka som möjligt. Alternativt får jag gå på antenninstalationsföretagets förslag att höra med bostadsrättsföreningen om det är ok att jag placerar det nya TV-uttaget i den existerande antenn-slingan. Då går det ju att få allt helt inbyggt i väggen...
 
Redigerat:
Jag satte förstärkaren intill mitt uttag, och drog sedan därifrån dolt till övriga rum i golvlisten,
(brf med granitväggar, infällt var inte att tänka på)
Satte sedan utanpåliggande uttag, med en kabelkanal ifrån golvlist,
Föreningens "lina" är opåverkad, 2 dm synlig kabel från uttaget till förstärkaren, sedan resten dolt...
Lite nödlösning, men alternativet hade varit att blanda in kabelleverantören, som vill ha 500 i timmen för att tejpa en antennkabel i taket till nästa rum..
(golvlisterna är i trä, men urfrästa bakom, och ser ut som vanligt)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.