Har gått i funderingarna på att sätta upp akustikpaneler ena väggen i sovrummet.

Jag som inte speciellt händig trodde inte detta skulle vara ett problem även för mig men när jag börjar mäta med vattenpass ser jag att de intilliggande väggarna och taket är något snett varpå jag förstår att det här inte kommer bli lika lätt som jag trodde.

Råd frågande med snickare som tyckte jag bara skulle köra på några paneler i mitten och skippa kanterna men tror inte det kommer bli snyggt. Ser gärna att de tar upp hela väggen. Det är ett litet sovrum ska tilläggas, fyra paneler hade täckt hela väggen med marginal.

En idé var att försöka såga ut passbitar i samma typ av polyestermatta som trästavarna ligger på och använda dessa som passbitar på sidorna. Snickaren tyckte inte det lät som en bra idé.

Förslag?
 
Hur mkt är det som det skiljer?
Har du några bilder på väggen i fråga? Avsluta med dämpningen som väl går ganska lätt att skära till?
 
D Dr Benz skrev:
Hur mkt är det som det skiljer?
Har du några bilder på väggen i fråga? Avsluta med dämpningen som väl går ganska lätt att skära till?
Om man kan skära ut passbitar från mattan på ca 5 i bredd på vardera sida så ska det inte vara några problem.
 
  • En hörna av ett sovrum med en säng och ett litet nattduksbord med en lampa, visande golv och väggmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enklast och jag tror att det blir snyggt är att inte sätta panel ända ut till väggen/taket. Spara en ca 5 - 8 cm "ram" runt panelerna, då ser inte ögat att det är lite snett.
Sedan kan du fundera eller prova olika färgsättning på väggen för att ytterligare lura ögat. Kanske svart som akustikmattan eller en helt annan färg.
 
Precis. Alternativt kan du göra det svarta fältet bredare på varje sida. Då det borde gå att skära/klippa så att det följer väggen.

Det blir inte lätt eller snyggt att försöka kapa i listerna.
 
Om det är svart bakgrund på panelen så måla väggen svart som en ram runt och som andra säger spara några cm runt så kommer ingen tänka på detta.
 
M Ma009 skrev:
Har gått i funderingarna på att sätta upp akustikpaneler ena väggen i sovrummet.

Jag som inte speciellt händig trodde inte detta skulle vara ett problem även för mig men när jag börjar mäta med vattenpass ser jag att de intilliggande väggarna och taket är något snett varpå jag förstår att det här inte kommer bli lika lätt som jag trodde.

Råd frågande med snickare som tyckte jag bara skulle köra på några paneler i mitten och skippa kanterna men tror inte det kommer bli snyggt. Ser gärna att de tar upp hela väggen. Det är ett litet sovrum ska tilläggas, fyra paneler hade täckt hela väggen med marginal.

En idé var att försöka såga ut passbitar i samma typ av polyestermatta som trästavarna ligger på och använda dessa som passbitar på sidorna. Snickaren tyckte inte det lät som en bra idé.

Förslag?
Har du problem med efterklangen i rummet?
 
Eller sätt en list runt som en ram. Typ av list kan väljas efter bredden på springan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.