Ska sätta upp en träbjälke i taket, hur fäster man den bäst/snyggast? Vill ej ha fejk utan en riktig sån tung sak. :)
Har tagit bort en vägg så tanken är att den ska sitta där, för lite stöd men mest för att de ska va snyggt. :)

Så vet ni nån snygg å bra lösning så berätta :D
 
Du sätter den på stolpar förståss. Annars bär den ju inte upp något. Samma material som bjälken tex.
 
Becca123 Becca123 skrev:
för lite stöd men mest för att de ska va snyggt
Hmmmm.....antingen behövs det stöd eller så behövs det inte. Om väggen var bärande behöver du förstås bygga balk baserat på det.

Var väggen du tog bort bärande?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Du sätter den på stolpar förståss. Annars bär den ju inte upp något. Samma material som bjälken tex.
Ja de är klart, men behöver man ej fästa den i taket oxå? Eller är de onödigt?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Hmmmm.....antingen behövs det stöd eller så behövs det inte. Om väggen var bärande behöver du förstås bygga balk baserat på det.

Var väggen du tog bort bärande?
Nej, de va den inte.
 
Becca123 Becca123 skrev:
Nej, de va den inte.
Så du menar att om jag tar bort vägg/väggar i huset som ej är bärande. (Litet hus tar bort mer eller mindre väggar på en hel del av halvahuset som ej är bärande då är de stabilt tak då? )
För mej som har noll koll känns de lite som att de ej blir stabilt, men vaf vet jag.. därför skrev jag som jag gjorde.
 
Ok, jag menar bara att detta är en svartvit fråga och att man bör ha klart för sig om väggen bär innan man tar bort väggar. Det kanske är ett ämne för en egen tråd där du kan få hjälp att avgöra det. Behövs lite bilder och mer info om huset.

Om man antar att balken bara ska sitta där för att se snygg ut så kan du ju göra precis hur du vill. Om jag satte dit en grov balk skulle jag nog ha några stolpar i ändarna (kan ju vara bara en 45x70 regel) och sedan också fästa balken i taket så att inget rör på sig. Exakt hur du gör beror ju lite på hur du vill att det ska se ut när det är klart.

Är balken bärande får du tänka till lite mer på stolparnas dimension, balkens dimension, upplag för stolparna etc.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Becca123 Becca123 skrev:
Så du menar att om jag tar bort vägg/väggar i huset som ej är bärande. (Litet hus tar bort mer eller mindre väggar på en hel del av halvahuset som ej är bärande då är de stabilt tak då? )
För mej som har noll koll känns de lite som att de ej blir stabilt, men vaf vet jag.. därför skrev jag som jag gjorde.
Är inte väggen bärande så är den inte bärande helt enkelt.
Har du ritningar så man kan se planlösning, takstolar m.m. så kommer säkerligen någon av alla byggkonstruktörer som hänger här svara dig direkt vad som går eller inte.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.