Har haft hantverkare som bytt golvreglar, isolering och golv i vardagsrummet och då fick vi ta bort kaminen och gjuta om eftersom den förra gjutningen bars upp ar reglarna.

Byggarna sa att de inte fick sätta tillbaka kaminen pga sina försäkringar eller nått i den stilen. Så nu undrar jag hur svårt det är att göra själv, det känns inte som att det borde vara så svårt, bara täta och stoppa in kaminen igen (mycket förenklat). Inser att man behöver någon som provtrycker och besiktar det hela då man gjort allting. Den är senast provtryckt 2016 samt sotad och okulärbesiktad 2018.

Så jag undrar hur man gör och vad man behöver.
Kamin som avlägsnats från väggen, med synliga rör och plattor där den tidigare stod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dekorativ gjutjärnskamin på nygjuten platta med hund som går i bakgrunden mot ett vitt trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kul med hus, man måste ständigt lära sig nått nytt.

Och ja, jag skall måla bakom kaminen där plattsättaren kladdat (och typ hela murstocken).
 
Karlia
Våra snickare satte tillbaka kaminen utan att nämna något om försäkring.. Vi hade reglar på landet som gått av på grund av hästmyror så byte av dem och halva golvet.

Det här hjälper ju tyvärr inte dig, men provtryckning av skorstenen lät som en bra idé när kaminen har varit bortplockad, tack!
 
Börja med att kolla att murstocken är i bra skick nu när du ändå har chansen. Kolla minst följande saker:
- Att inmurningsstosen sitter fast. Alltså det inmurade röret som kaminens rökrör stoppas in i.
- Att det inte går att se eller känna lösa stenar, stora bitar av lös puts eller liknande inne i murstocken om du tittar in genom hålet.
- Att det inte finns pinnar och annat nerramlat skräp innanför hålet.

Sedan är det bara att kolla att kaminen passar rätt i höjd. Kolla nu också hur stor glipa det är mellan kaminens anslutning och inmurningsstosen. Är det ca 5-10 mm så ska du ha glasfibersnöre att täta med. Är det bara ett par mm så ska du ha pannkitt.

Om du hittat lösa stenar eller behöver flytta stosen i höjdled så behöver du mura om anslutningen till skorstenen. Stämmer allt så är det dags att koppla in kaminen.

Är det stor glipa så ställer du kaminen på plats och pillar in glasfibersnöret i glipan. Snöret ska vara lite för tjockt så det känns ihop lite. Minst två hela varv har jag för mig att det brukar stå i instruktionen till nya kaminer.

Är det liten glipa så smetar du pannkitt på stosens insida och på kaminens anslutning och trycker den på plats.
 
  • Gilla
Liett
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.