Skall göra ett badrum ihop med pågående tillbyggnad. Jag gör 80% av allt invändigt arbete själv.
Jag bedömer mig själv som lång över medel när det gäller lekmanna hantverkare. Det jag inte vet, tar jag reda på via min egna pålitliga snickare och på detta fantastiska forum.

Har funderat fram och tillbaka hur jag skall göra med badrummet. Tänkte först kanske detta var en del jag skulle köpa in. Dock känns det inte så otroligt komplicerat att göra tätskikt själv, så länge man inte har bråttom. Tvärtom tycker jag det är rätt mycket trådar rörande dåligt utförda jobb av tätskikt.

Så till frågan, är det egentligen särskilt svårt att göra tätskikt själv? (Gärna svar från hemma pulre som inte jobbar med detta). Vilka fabrikat rekommenderar ni. Jag ahr tittat på Killto som är lätt att få tag på till bra pris, samt Ardex som verkar mycket bra, men dyrare. är det skillnad att jobba med resp? Eller är det något annat som ni tycker är ännu bättre?

Skall tillägga att jag har väggnära brunn, så jag kommer behöva förhålla mig till att det skall vara godkänt för det.
Badrummet är relativt enkelt, 2x2,5m, inga fönster. Dörr i våtzon 2.

Personligen tror jag att flytspacklingen, och bygga rätt fall är det jag kommer tycka är jobbigast.
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Är snickare till yrket men firman gör mkt badrum så när ja skulle göra mitt egna så har ja gjort alla moment utom tätskikt,kakel,flytspackling tusen gånger ungefär. Men hemma flöt jag samt satt tätskiktet själv och de va inga konstigheter alls, oavsett fabrikat man väljer är det bara följa anvisningen och va noga(y) jag körde på kiilto för det tycker de flesta plattsättar polare känns som det mest gedigna:cool:
 
  • Gilla
Tomtom79 och 1 till
  • Laddar…
Jag har precis renoverat mitt badrum utan nån som helst erfarenhet av dom olika momenten bortsett från rördragning av avlopp.

Jag använde mig av Kiiltos foliesystem av den enkla anledningen att det finns väldigt bra monteringsanvisningar och det är ett erkänt bra tätskikt. Svårt var det inte heller och då har jag inte ens satt upp tapet förut.

En viktig sak som jag inte tänkte på var att kontrollera att väggen var bra både lodrätt och vågrätt. Det resulterade i att jag hade nivåskillnader på upp till två centimeter och det gjorde kaklingen lite mer komplicerad än vad den hade behövt vara.
 
  • Gilla
Nikorasu och 1 till
  • Laddar…
T
M mojjen skrev:
Skall göra ett badrum ihop med pågående tillbyggnad. Jag gör 80% av allt invändigt arbete själv.
Jag bedömer mig själv som lång över medel när det gäller lekmanna hantverkare. Det jag inte vet, tar jag reda på via min egna pålitliga snickare och på detta fantastiska forum.

Har funderat fram och tillbaka hur jag skall göra med badrummet. Tänkte först kanske detta var en del jag skulle köpa in. Dock känns det inte så otroligt komplicerat att göra tätskikt själv, så länge man inte har bråttom. Tvärtom tycker jag det är rätt mycket trådar rörande dåligt utförda jobb av tätskikt.

Så till frågan, är det egentligen särskilt svårt att göra tätskikt själv? (Gärna svar från hemma pulre som inte jobbar med detta). Vilka fabrikat rekommenderar ni. Jag ahr tittat på Killto som är lätt att få tag på till bra pris, samt Ardex som verkar mycket bra, men dyrare. är det skillnad att jobba med resp? Eller är det något annat som ni tycker är ännu bättre?

Skall tillägga att jag har väggnära brunn, så jag kommer behöva förhålla mig till att det skall vara godkänt för det.
Badrummet är relativt enkelt, 2x2,5m, inga fönster. Dörr i våtzon 2.

Personligen tror jag att flytspacklingen, och bygga rätt fall är det jag kommer tycka är jobbigast.
Varför tror folk att det är svårt att tätskikta? Inte svårare än att tapetsera skulle jag säga och monteringsanvisningarna är med bilder så det är ganska omöjligt att misslyckas.

Flytspacklingen däremot är inget för gemene man för där krävs det lite mer erfarenhet att få det bra.
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
Flytspackling kräver noggranna förberedelser, tätt med nivåmarkeringar några medhjälpare och starka nerver.
Kiilto har bra tätskiktsmanual!
Tänk på att ”folielimmet” M1000 kräver plattsättning inom kort tidrymd.
Med K2 kan man vara lika långsam som en amatör :)
 
F FDT skrev:
Flytspackling kräver noggranna förberedelser, tätt med nivåmarkeringar några medhjälpare och starka nerver.
Kiilto har bra tätskiktsmanual!
Tänk på att ”folielimmet” M1000 kräver plattsättning inom kort tidrymd.
Med K2 kan man vara lika långsam som en amatör :)
F FDT skrev:
Flytspackling kräver noggranna förberedelser, tätt med nivåmarkeringar några medhjälpare och starka nerver.
Kiilto har bra tätskiktsmanual!
Tänk på att ”folielimmet” M1000 kräver plattsättning inom kort tidrymd.
Med K2 kan man vara lika långsam som en amatör :)
Om jag fattar det rätt så används M1000 för att sätta själva folien. Menar du att jag måste starta plattsättning i anslutning till det? Elelr menar du att man har kort öppentid för att sätta folien när man stryker det? Vad menar du med K2 är det också en Killto produkt, eller är det något annat??

Jag är egentligen inte så orolig för flytspacklingen. Har flytat större ytor i huset tidigare. men det har varit i källaren, där jag inte varit super petig. men framför allt inget fall.
 
F FDT skrev:
Flytspackling kräver noggranna förberedelser, tätt med nivåmarkeringar några medhjälpare och starka nerver.
Kiilto har bra tätskiktsmanual!
Tänk på att ”folielimmet” M1000 kräver plattsättning inom kort tidrymd.
Med K2 kan man vara lika långsam som en amatör :)
Nu såg jag att k2 en del av killto systemet. Kunde ju surfat innan jag frågade:)

En fråga varför skulle man använda M1000? Om jag fattar det rätt så är det främst för att limma golv och mattor, men kan nyttjas till folie också. men det känns som att det är K2 som är mest rätt för ändamålet, elelr?
 
M1000 är mer lättjobbad än k2, MEN se till att sätt plattor i samma veva. Jag fick ingen info om det utan hade tätskiktet på väggarna öppna i 2-3v och efter 2v började det komma en massa bubblor. Fick sen ägna en dag till att skära bort bubblor och laga i tätskiktet. Som tur är inte i våtzon 1 eller på golvet, där hade jag hunnit kakla.
Nästa gång tar jag ledigt en vecka och hinner göra tätskikt och kakel i ett!
 
  • Gilla
FDT
  • Laddar…
S swirve skrev:
M1000 är mer lättjobbad än k2, MEN se till att sätt plattor i samma veva. Jag fick ingen info om det utan hade tätskiktet på väggarna öppna i 2-3v och efter 2v började det komma en massa bubblor. Fick sen ägna en dag till att skära bort bubblor och laga i tätskiktet. Som tur är inte i våtzon 1 eller på golvet, där hade jag hunnit kakla.
Nästa gång tar jag ledigt en vecka och hinner göra tätskikt och kakel i ett!
Frågan är om det inte får bli K2 ändå. Jag vet hur jag funkar. Jag gör moment på tidsluckor. Så när jag väl gjort tätskikt är det inte ens säkert att jag hunnit köpa kaklet:rofl: Det är ett rätt litet utrymme med okomplicerade former. Det jag känner kommer bli extra tidskrävande är golvet, och hörnbrunnen.

Vi skall dels spackla in golvvärme, dels bygga fall. Har bra höjd att jobba med i golvet dock, Tanken är att flyta i 2 omgångar. En som gjuter in rören, och kommer upp nästan i brunnens färdig nivå, (-folie etc.). Sen gör jag en andra spackling för fallet. Första delen hade jag tänkt göra själv oavsett om vi skulle tagit in firma.
 
Intressant tråd, och bra tips.
Vi stod själva inför valet om vi ska anlita en plattsättare som utför allt tätskitk och kakelsättning i 2st badrum (nybyggnation fritidshus). Offerter är runt 130 000 + moms för dessa jobb exkl kakel/klinker.
Så, vårat val är att göra detta själva. Har vänner och familj med bra kunskaper som gjort flera badrum förr men inte med säkert vatten intyg.
Vi kommer att använda oss av Kiiltos system.
Någon som gjort detta själv i nybyggnation, tänkte främst gällande kontrolldokumentation/kontrollplan. Hur har ni redovisat detta till KA/slutbesiktning?
 
En annan sak att tänka på är att mäta ut våderna med valfritt mätinstrument. Jag upptäckte att rullen inte var riktigt 1 meter bred och sidomarkeringarna stämde inte heller när jag kontrollerade.
Detta gäller Kiilto.
 
Jag satte Kiilto tätskikt själv utan att någonsin ha tapetserat. Tyckte inte själva jobbet var så komplicerat men att arbeta med två olika lim tycker jag var väldigt störande.
När jag gjorde det så la jag duken omlott och så skulle man använda ett lim för duk mot skiva och ett lim för duk mot duk.

Om jag gör det igen kommer jag lägga duken kant i kant och sedan lägga skarvremsa över skarven (om det är tillåtet vill säga!!).
Alternativt välja ett tätskikt där man bara använder en typ av lim.
 
Låter helt klart som du ska göra det själv.

Jag har gjort ca 4st genom åren i privat regi. Och de krångligaste är att läsa reglerna. Själva jobbet är enkelt
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
MagnusBaer MagnusBaer skrev:
Intressant tråd, och bra tips.
Vi stod själva inför valet om vi ska anlita en plattsättare som utför allt tätskitk och kakelsättning i 2st badrum (nybyggnation fritidshus). Offerter är runt 130 000 + moms för dessa jobb exkl kakel/klinker.
Så, vårat val är att göra detta själva. Har vänner och familj med bra kunskaper som gjort flera badrum förr men inte med säkert vatten intyg.
Vi kommer att använda oss av Kiiltos system.
Någon som gjort detta själv i nybyggnation, tänkte främst gällande kontrolldokumentation/kontrollplan. Hur har ni redovisat detta till KA/slutbesiktning?
JAg sade redan till min byggnadsinspektör på startmötet att jag eventuellt hade för avsikt att dra vatten och tätskikt själv, då han hade med en punkt om våtrumsintyg. Det var inga som helst problem. Han sade bara att det är viktigt för min egen del att dokumentera allt minutiöst för att inte få framtida problem med försäkringsbolag. Så vi har det på egenkontroll istället. KA hade inget att tillägga om det heller.
Det finns inga krav på att ha våtrumscert/intyg etc när det gäller vatten. Det är främst för att få en kvalitetsstämpel mot försäkringsbolagen. Då träder dom in hur klantigt utfört det än är. (Mi har tillbyggnad inte nybyggnad. Men det borde inte vara andra regler)
 
  • Gilla
MagnusBaer
  • Laddar…
S StevieGee skrev:
Jag satte Kiilto tätskikt själv utan att någonsin ha tapetserat. Tyckte inte själva jobbet var så komplicerat men att arbeta med två olika lim tycker jag var väldigt störande.
När jag gjorde det så la jag duken omlott och så skulle man använda ett lim för duk mot skiva och ett lim för duk mot duk.

Om jag gör det igen kommer jag lägga duken kant i kant och sedan lägga skarvremsa över skarven (om det är tillåtet vill säga!!).
Alternativt välja ett tätskikt där man bara använder en typ av lim.
Det går att använda ett lim om man väljer kerasafe speed istället. Men det verakr ju dubbelt så dyrt. Skarvremsor verakr också vara tillåtet. Så för min del blir det nog 2 lim, eller skarvremsor.

Sekvens av bilder som visar steg för steg hur man installerar och tätskiktar med KeraSafe-produkter på vägg för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.