Har hyrt en minigrävare till helgen som jag tänkte använda till att gräva ner plintar till en altan.

Är det någon som har några tips / erfarenheter.

Funderar på om jag bara ska satsa på att få till diken ordentligt och sen sätta plinten och gräva igen manuellt efter att jag lämnat tillbaka grävaren... Det jobbigaste är väl egentligen att gräva hålet liksom...

Likaså, hur lång tid kan det tänkas ta för en ovan att gräva hål för ca 30st 70-plintar.
 
Oj! 30 plint - Det låter ganska mycket. Hur stor blir altanen? Och hur tätt skall plintarna stå?

Räknar med att det är ganska tacksamt att även ta delar av återfyll med grävaren om det är så många plint.
 
Ca 110 kvm blir det, L-format. 2m mellan plint under bärlinorna och 2,3-2,5 m åt andra hållet... Plus några extra plint på ett ställe...

Är mest en fråga om hur mycket man kan tänkas hinna på en helg... har ingen aning... Ett annat problem är att jag ännu inte har märkt ut exakt var de ska vara... Vet inte heller hur man smidagst gör detta, det mesta försvinner ju när man börjar gräva..
 
Om vädret håller i sig så borde du definitivt hinna - Se till att mäta ut innan, slå ned pinnar och spänn ett snöre - Gå lös med sprayburk och markera ordentligt. ta bort snöret men lämna stolparna så har du ngt at knyta upp linor i vid uppriktning.
Men frågan är ju om du ska ha 2 meter mellan plint om det verkligen är värt att dika ur hela vägen, blir ju en hel del att gräva - Skulle nog gräva enbart hål - men det är ju i mitt tycke.

Absolut inget proffs på grävare utan jag kör med skyffel och jordborr för det mesta, de få gånger man nu gör om altan och staket.
 
Jag gjorde ett tjugotal plintar med hjälp av jordborr. Det tog ungefär två timmar att borra hålen, och lika lång tid att gjuta själva plintarna.

I andra sammanhang har jag kört minigrävare. Jag tycket att det var väldigt svårt att manövrera den. Den första dan gick åt bara att lära sig.Trettio snygga hål hade jag inte fixat på en helg. Men det finns säkert de som har bättre talang än jag.
 
Jag tog hem en kille med bobcat som hade jordborr till denna och det tog honom en halvtimme för att borra 14 hål till mig...

Väl värt dessa 800:- det kostade inkl. hans tid för transport hit... :p

Skulle aldrig gett mig på att försöka fixa hål till plintar med en minigrävare...
Det blir dessutom så poröst runt plintarna då så stabiliteten blir tveksam tycker jag...
 
Jag provade själv med en sådan först men både jag och kollegan var helt slut efter två timmars försök och inget komplett ordentligt hål färdigt ens...

Mycket rötter och annan skit var i vägen...

Dessutom ingen back så lyfte man inte upp i rätt läge så körde den sig bara neråt och fastnade å vi fick ta loss borren och gräva upp den för hand..., så aldrig mer en sådan för min del...
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Jag provade själv med en sådan först men både jag och kollegan var helt slut efter två timmars försök och inget komplett ordentligt hål färdigt ens...

Mycket rötter och annan skit var i vägen...

Dessutom ingen back så lyfte man inte upp i rätt läge så körde den sig bara neråt och fastnade å vi fick ta loss borren och gräva upp den för hand..., så aldrig mer en sådan för min del...
Jag måste nästan hålla med på detta.
Hela min eftermiddag/kväll igår tog upp av 19 hål som skulle borras.
Vissa hål gick smidigt, men ca 10 st var ett helt helvete :@

Där man har porös jord eller liknande går det lätt, men om det kommer en sten som är lite större än en knytnäve tar det tvärstopp.
Så kontrollera marken noggrant, det kan gå bättre att gräva.
 
Jag har en mindre elektrisk jordborr som jag har testat med och det funkar hyffsat. Men på de ytter plintarna som även kommer att bära ett framtida tak vill jag ha markplattor under plintarna för att fördela tyngden, kan man lösa med ett jordborr så att man får ner en 35x35-platt i botten?

Angående porös jord så förstår jag inte riktigt resonemanget, jorden lär ju bli mer packad av att gräva om den, är väl i så fall jordborret som är fuskvarianten...
 
Om man bara vill använda jordborr så finns varianten att borra flera hål i vinkel, så att plinten blir liksom en trefot.
 
  • Gilla
midvintervind
  • Laddar…
Hur gick det med grävandet? funderar själv på att hyra en i veckan för att dels gräva hål för plintar men även en massa att gräva bort i ena ändan där däcket hamnar nästan i marknivå.
 
Då såg kanske inte att tråden var från 2011? Klsrt det går hur bra som helst att gräva hål för plintar med minigrävare, problemet är att en minigrävare kan väga mellan 500kg till 8 ton så (ok 500-1000 kallas ibland microgrävare) man måste ha lite koll på vilken maskin man pratar om. Min Microgrävare (760kg) kan gräva ungefär 1.5 meter djupt vilket räcker för mig MEN den har ingen räckvidd vid det djupet vilket betyder att man måste planera körningen. Gräv så djupt du vill ha och flytta sen grävaren, annars kan du hamna i en situation där du inte når pga att du grävt ett hål i vägen och helt enkelt inte kan köra dit du vill gräva. Fördelen med de små är att de går att ställa på ett bromsat släp och transportera med B körkort, därför är de så populära vid uthyrning. Man kan göra mycket med även en microgrävare, oftast mer än man tror. Det är framförallt räckvidd som är problemet. Givetvis är de knte lika stadiga som en större maskin men är det bara lite plintgrävning en helg så kanske det inte spelar så stor roll. Är marken sandig eller lättgrävd så kan ett alternativ vara en jordborr, det är inte så hemma hos mig därav grävaren....
 
Hah nä kollade inte hur gammal tråden var :)
Här är det sandigt men sten, sten och sten och så måste jag ju ändå gräva bort där det blir för låg markhöjd.
Tack för tipsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.