Hej.

Har precis köpt ett timmerhus från 1800-talet, synligt timmer utvändigt.

Norrsidan är tilläggsisolerad sedan tidigare, har nu tänkt fortsätta att sätta panel på kortsidorna samt eventuellt isolera dom också.

Min undran är hur mycket tjänar man på att sätta en 50mm isolering på en yta som är ca 6x4 meter?
Har inte möjlighet att sätta så mycket tjockare än så.

Vad ska man använda för isolering utvändigt på timmerhus? Har läst runt lite men det verkar vara olika svar överallt :/

Eller ska jag bara sätta Vindpapp mot timmret samt spalt och panel endast? Om man ändå inte tjänar så mkt på att endast sätta 50mm isolering?

Stora anledningen är att jag vill skydda timmret mot väder och vind.

Mvh Danne
 
Timmerväggar brukar vara cirka 200 mm tjocka, det ger ett U-värde på 0,70. 50 mm mineralull har en U-värde på 0,66.
Tillsammans blir det ett U-värde på 0,34. Så du kommer halvera värmeläckaget genom väggen.


Så det tycker jag det är värt. Ett U-värde på 0,34 betyder att det går åt 0,34W per kvadrameter att behålla värmen om det är en grad skillnad ute och inne. Är det tio grader skillnad går det åt 3,4 W per kvadratmeter och så vidare.


Denna uträkning är baserad på om du använder en så kallad klimatskiva där du sedan fäster spikläkten med plastdistanser som borras in i isoleringen. Den ger mest effekt. Alternativet är att regla upp 45*45 och lägga i skivor med mineralull och sedan klä med vindpapp. Glöm ej luftning bakom panelen.
 
Okej, då ger det en del ändå.

Vissa säger ju dock att man ska använda isoleringsmaterial som är bättre för timmerhus typ ekofiber, feelingwoodskivor eller linisoleringsskivor, är det bara strunt eller ligger det nått i det?

Timmerväggen är enligt tidigare ägare isolerad invändigt med en 45mm isolering. Kanske bra att sätta en utvändig isolering som "jämnar" ut det så att säga?

Från början hade jag tänkt hoppa isolering och köra vindpapp, luftspalt sen liggande timmerpanel på det, men det kanske är lika bra att isolera när man ändå håller på :)

Mvh Daniel
 
Det finns flera skolor om val av isolerval men något alla håller med om är vikten av undertryck inomhus så inte fuktig luft kommer in i ytterväggarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.