Hej!

Nu har det blivit dags att göra en sista sak i vardagsrummet, nämligen att sätta träpanel på en vägg. Vi har redan gjort om hela vardagsrummet men sparade en fondtapet som vi inte visste hur det skulle se ut. Men nu har vi tröttnat på den och vill ha lite marin känsla och vad passar då bättre än panel.

Väggen ska ha sågad panel, lutar åt råspont 20x120 om inte jag tycker det blir för smala brädor. Annars blir det ytterpanel men då måste jag antagligen sätta vindpapp på befintlig vägg för att inte fondtapeten ska synas i springorna som kommer bli. Ja springor vill jag ha också :)

Har 2 st ellutag på varsin sida och här kommer funderingar. Jag måste väl flytta ut dom 20mm för det kommer nog inte se klokt ut att ta ur för dom i brädorna?
Hur använder jag dessa distansringar? Jag är väldigt dålig på el överlag, så bilder uppskattas mycket.

Panelen kommer att bli liggande och spikas i väggens reglar. Då borde jag väl vara helt säker från att spika i någon elledning? Då dessa inte kan ligga dikt an mot reglarna?

Väggen består kommer bestå av panel 20mm och gips 13mm, så dyckert 60mm kanske blir lite korta?

Förslag mottages gärna på vad ni tror blir bäst på val av trä, färg, uppsättning osv:)

Just nu lutar det åt råspont och betsat i silvergrå, vilket blir samma nyans som drivved.
Bild på hur det ser ut nu
DSC_0361.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Påbyggnadsring är en plastring (som finns i olika höjder) som du sätter ovanpå den befintliga apparatdosan, och sedan skruvar fast i den gamla med längre skruv.
147025-4-pmr410_28mm.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att kunna ta upp hålen på exakt rätt ställe så rekommenderas att du använder ett specialverktyg, en magnetisk s.k. "hole in one", exempelvis http://elbutik.se/product.html/magnetiskt-centreringsdon?category_id=2155

Installationrör med elkabel kan mycket väl vara spikad utmed (på sidan av) regelverket, men kan också ligga någon annanstans.
Är du osäker här, så kan en detektor som indikerar var det går elledningar vara till hjälp.

Som spik hade jag valt 2,8x75mm trådspik.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tack för infon! Då är jag med på vad en distansring är iaf:)
Jag lånade hem en detektor för att läsa av igår. Men den var inte helt exakt men jag fick iaf en hint om hur elen går, verkar gå rakt upp vid eluttagen ända till taket.
Men även om rören är dragna på sidan av reglarna så kan jag omöjligt spika i dom om jag bara spikar i reglarna, eller tänker jag fel?
 
Nej, normalt inte. Men är det en klen regel som inte sitter helt hundra rakt, och du sätter dina spikar rakt, så..
Normalt ligger ju ledningarna i plaströr. Råkar du träffa på röret så böjer det sig normalt.
 
Vad tycker ni jag ska ha för färg på råsponten?
Hela rummet är målat i Beckers antikvit och innertaket är betsat med Herdins panelvit, helvit.

Jag är inte helt säker på om väggen ska bli drivvedsfärgad eller lite mörkare ton kallad tjära. Båda är bets.
Eller måla i vitt.
Inredningsstilen är åt skärgårdshållet och huset ligger också vid havet så den känslan vill jag få med.

Har ni några tips eller ideér?
 
Nu är det dags att göra färdigt det här. Äntligen har jag fräst klart sponten så imorgon ska jag nog spika upp den.
Det jag klurar på är distansringarna till elluttagen, måste jag koppla ur el-kablarna för att få dit ringen?
För som det ser ut så kan jag inte trä ringen över eldosan som är 4-kantig och då måste ju kabkarna ur...
 
Såhär ser det ut just nu: Kamin och väggbygge 048.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kamin och väggbygge 045.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kamin och väggbygge 032.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag använde inte distansringen, utan tog bara längre skruvar in i gamla dosan.

Kanske inte är rätt, men jag ville inte skruva loss kablarna för att få dit ringen. Men kanske måste göra det ändå. vad tror ni mer el-kunniga?
 
På dessa om jag ser rätt på bilderna så behöver du inte skruva ur kablarna. De sitter klämda. Jag skulle sätta dit ringen. Tar väl inte mer än 5min max. Bryt strömmen bara.
 
Stämmer nog att dom är klämda för de finns inga skruvar att lossa dom. Dock vet jag ej hur man gör och hellst vill jag inte röra allt vad el heter:)
Sitter dock stenhårt fast i väggen ändå, men men.

Hur lossar man kablar som är klämda?
 
Vik ner den röda ploppen, för då kan du sen ta en mejsel och trycka ned en fjäderbelastad plupp bakom denna. Tryck ned och dra ur kabeln. Bryt strömmen först bara!😃
 
Tackar! Absolut, det glömmer jag inte:)
 
Och kontrollera så att strömmen är bruten!
En sådan här spänningsdetektor är mycket användbar.
 
Jag ska köpa mig en sådan! Nu har jag kört med en fönsterlampa:) Går ju lika bra men lite bökigt hehe
 
Snyggt, vad hette färgen du valde?
 
  • Gilla
Kentakofot1
  • Laddar…
B Beachboy72 skrev:
Snyggt, vad hette färgen du valde?
Det är Herdins silvergrå, bets. Något åt det lila hållet när man börjar sen blir den silvrigt fin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.