Hej

Det har blivit kallt och det är dags att sätta på värmen i huset. Vi flyttade in i somras så jag har inte en

aning om hur man gör.
Varmvattnet fungerar utmärkt och finns i överflöd så pannan fungerar bra för det iaf.
På bilden vid nr 6 står det "retur"
Vid nr 1 står det stigare.
Det finns en huvudströmbrytare till pumpen mellan 4 och 5.
Jag har öppnat skruven i pumpen och kollat att den snurrar och att det rinner vatten.
Om jag vrider på kranen vid nr 3. Så tar det en liten stund (10 sek) sen rinner vattnet ut vid rör nr 7 och
ner i golvbrunnen.
Panna1.jpg
Nr 9 (Shunten??) går inte att vrida runt med enkla medel kan man ta i hårt eller går det sönder då?

Panna2.jpg
Snälla en liten instruktion av någon som kan vore guld värt.

Med vänlig hälsning
Jesper Valfridsson
 
9:an är shunten men det saknas en ratt, antagligen därför den är trög om du försöker med fingrarna. Prova med en polygriptång eller nått (om du inte har ratten liggande nånstans)...
 
Jag tror att ventiler nr 4 och nr 5 skall vara öppna och pumpen ska vara i gång - så får du värme i systemmet. Skruva inte för mycket, det tar litet tid innan det blir varmt i hela systemmet. Är röret efter pumpen varm så är det hopp att det blir varmt i huset så småningom ;)
Anropa Sveno för att få en klar beskedd!
gaia
 
Angående shunten. Har själv en CTC-panna (inte helt olik din, fast äldre), och shunten på den är en rejäl ratt i decimeterstorlek. Den går knappt att rubba utan en tvåhandsinsats, så var inte rädd för att ta i på den.

Min far, VVS-are av äldre skola, lovade att den inte går sönder för att man tar i. :)
 
Nr 3 är antagligen påfyllningen av systemet, vilket verkar vara avklarat. Nr 4 och 5 ska vara öppna och sedan se till att cirkulationspumpen snurrar. Sen handlar det bara om att kunna vrida på shunten så att det blir varmt vatten också.
 
Pebbe, Din beskrivning var exakt. När jag slagits med shunten ett tag och fick den att röra sig så blev det 22 grader inne i ett nafs.
Nu måste jag sänka lite. Men det är ett trevligare bekymmer.

Tack så mycket för hjälpen allihop
 
Jag har en exakt likadan panna och när du ska fylla på systemet,
så ska shunten öppnas till max, innan man börjar fylla på
med kran 3.

// Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.