Hej!
Vi har gästrum i källaren som vi nyligen gjort i ordning med isolering och golvvärme. Nu kommer snart en gäst för att bo där och det är iskallt i rummen eftersom vi har en utegivare som tycker det är varmt och därför inte sätter igång golvvärmen. Vi har bergvärme och vattenburen golvvärme. Finns det något sätt att få igång golvvärmen på trots att det är varmt ute?
 
Ni kan ju gå in i inställningarna och höja "Stopp för värme" till 32 grader och ändra "Minsta framledningstemperatur" till 28 grader eller liknande. Men det lär bli stekhet i huset så ni måste kunna stänga av alla andra golvvärmetermostater i alla andra rum. Då kanske värmepumpen protesterar pga för litet värmesystem så ni tvingas installera en arbetstank på ett par hundra liter och en extra cirkulationspump.
 
Hur varmt är övriga huset? Testa att tvinga igång cirkulationspumpen på golvvärmen så kommer förhoppningsvis övriga huset att värma upp rummet enbart med solvärmen. Jag kyler mitt hus på det sättet. Plus är att det blir varmt i källaren men behagligare i huset
 
  • Gilla
Hondini och 3 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ni kan ju gå in i inställningarna och höja "Stopp för värme" till 32 grader och ändra "Minsta framledningstemperatur" till 28 grader eller liknande. Men det lär bli stekhet i huset så ni måste kunna stänga av alla andra golvvärmetermostater i alla andra rum. Då kanske värmepumpen protesterar pga för litet värmesystem så ni tvingas installera en arbetstank på ett par hundra liter och en extra cirkulationspump.
Tack, jag ska försöka prova. På ovanvåningen har vi mest vanliga radiatorer, kan vi då vrida ned värmen på dessa? Övriga huset är varmt eftersom det är så varmt ute.
 
A atomlab skrev:
Hur varmt är övriga huset? Testa att tvinga igång cirkulationspumpen på golvvärmen så kommer förhoppningsvis övriga huset att värma upp rummet enbart med solvärmen. Jag kyler mitt hus på det sättet. Plus är att det blir varmt i källaren men behagligare i huset
Hm, osäker på hur jag får igång enbart cirkulationspumpen…Övriga huset är varmt eftersom det är så varmt ute.
 
V Villavilse skrev:
Hm, osäker på hur jag får igång enbart cirkulationspumpen…Övriga huset är varmt eftersom det är så varmt ute.
Om du berättar vilken pump du har kan säkert någon råda dig.
Min lvvp har en testmeny där man kan starta varje grej separat, cirkpump, fläkt i utedel två olika hastigheter, brinepump, elpatroner m.m.
 
U
Har du både radiatorer och golvvärme?
Borde väll räcka med att sätta igång cirkulationspumpen i shunten om ni har någon?

Lite beroende på temperaturen du har i resterande hus så kanske det inte är tillräckligt för att få upp värmen i källaren bara genom att sätta igång cirkulationen. Har du 22 grader så är det svårt att få 22 grader i källaren också. Men lite varmare borde det bli iaf beroende på hur varmt du har i källaren nu?
Men det lär ju hjälpa en del så värt att testa! Vi har 15C i källaren och 25C på entréplan så hade jag kunnat hade jag lätt cirkulerat vattnet för att jämna ut temperaturerna lite.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Om du berättar vilken pump du har kan säkert någon råda dig.
Min lvvp har en testmeny där man kan starta varje grej separat, cirkpump, fläkt i utedel två olika hastigheter, brinepump, elpatroner m.m.
Tack, den ser ut såhär.
 
  • Cirkulationspump för värmesystem monterad på rör med en expansionstank i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V Villavilse skrev:
Tack, den ser ut såhär.
V Villavilse skrev:
Hej!
Vi har gästrum i källaren som vi nyligen gjort i ordning med isolering och golvvärme. Nu kommer snart en gäst för att bo där och det är iskallt i rummen eftersom vi har en utegivare som tycker det är varmt och därför inte sätter igång golvvärmen. Vi har bergvärme och vattenburen golvvärme. Finns det något sätt att få igång golvvärmen på trots att det är varmt ute?
Jag lägger till några bilder. Uppvärmningssystemets fördelare med rör, termostatventiler och manometrar. Installation på en fläckig vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Cirkulationspump till värmesystem, kopplad till kopparledningar och en röd expansionskärl i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Digital display visar inomhus- och utomhustemperatur, varningsikon, klockslag, blå bakgrundsbelysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display visar temperaturtrend och aktuell temperatur på 25,3 grader Celsius.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • LCD-display visar meny för uppvärmningssystem: värme, varmekurva, kompressor, rumstemperaturprogram. Blå bakgrund, pixlig text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det jag menade var vilken modell på värmepump du har, det är den som styr cirkulationspumpen och borde ha en testmeny där man kan starta cirkulationspumpen utan att hela värmepumpen behöver köras.
 
Frågan är om det är så bra för värmepump att gå emot ett så litet system som golvärme är om man dessutom bara har öppet nån eller några slingor. Risk det larmar på hp larm å dessutom blir det många start å stopp på vp som sliter lite mer än när den har typ 15-20 liter vatten att jobba emot för varje kw pumpen är på.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
V Vector skrev:
Frågan är om det är så bra för värmepump att gå emot ett så litet system som golvärme är om man dessutom bara har öppet nån eller några slingor. Risk det larmar på hp larm å dessutom blir det många start å stopp på vp som sliter lite mer än när den har typ 15-20 liter vatten att jobba emot för varje kw pumpen är på.
Hm ok, tack. I manualen pratas om värmekurvor etc, önskar att det bara gick att ställa in den temperatur man vill ha eller att stänga av/sätta på de slingor man vill ha igång. Förstår inte varför det skulle vara jobbigare på sommaren än på vintern att få igång värmen. Nu kommer snart gästen så hoppas att hon inte kommer frysa, det är 19 grader😳
 
V Villavilse skrev:
Hm ok, tack. I manualen pratas om värmekurvor etc, önskar att det bara gick att ställa in den temperatur man vill ha eller att stänga av/sätta på de slingor man vill ha igång. Förstår inte varför det skulle vara jobbigare på sommaren än på vintern att få igång värmen. Nu kommer snart gästen så hoppas att hon inte kommer frysa, det är 19 grader😳
Har ni 19gr så är jag övertygad om att gästen kommer sova som en klubbad säl. Som sagt. Din pump kommer att få extremt många starter om du prompt måste få igång värmen, till det behövs en volumtank för pumpen att komma emot. Får du bara igång cirkulationspumpen och öppna ställdonen så kommer det bli bättre (lite) klimat inomhus.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
folk sover normalt bättre i kylda rum än varma rum speciellt på sommaren. Vårt gästrum ligger i källaren / souterräng, alla sover bra där, ung som gammal.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det jag menade var vilken modell på värmepump du har, det är den som styr cirkulationspumpen och borde ha en testmeny där man kan starta cirkulationspumpen utan att hela värmepumpen behöver köras.
 
  • Användarhandledning för PremiumLine EQ värmepump med modellnummer. Enkel illustration av enheten på dokumentets omslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.