Har luftvatten med vvb, värmepumpens tank ligger endast på värmesystemets börvärde. Denna förvärmer vvb som spetsar det sista med elpatron.
Vvb räcker ej till utan vill byta den till en större. Ifrån 70 till 300l. Men det som slog mig, den nya stora vvb med så mycket större volym kommer nyttja värmepumpen mindre.
Kan man seriekoppla den på den befintliga vvb:n och koppla ifrån dennes elpatron?
 
Det går och då ska VV från VP gå in på kalla sidan på VVB och VV ut från VVB hetvatten. Blandarröret under VVB tas bort och monteras externt. Att koppla ifrån patronen i VP behövs nog inte. VP är billigast och förvärmer VV till VVB. VV i VP sätts ner till en nivå så kompressorn klarar tempen. Då går inte patron in. Sen det med att VP ska köra för legionella kanske du får leva med, sätts då till var 14:e dag tex. Sitter en blandare för VV under VP och den ställs på max ut.
 
Tack!
Syftade på elpatron i den första vvb, så denna endast agerar en tank mellan VP och vvb för förvärmning.
Legionella körningarna är inget jag bryr mig om och i den nya stora vvb så värms vattnet upp ordentligt hela tiden.
 
Första vvb'n kommer ju bara att fyllas på när du öppnar en kran. Du får inte mer eller varmare vatten för att du låter vattnet passera där. Snarare tvärtom då den kommer att svalna mellan tapptillfällena med elpatronen avstängd så du måste förbruka allt vatten i den innan det värmepumpsvärmda vattnet når vvb 2.
 
useless useless skrev:
Första vvb'n kommer ju bara att fyllas på när du öppnar en kran. Du får inte mer eller varmare vatten för att du låter vattnet passera där. Snarare tvärtom då den kommer att svalna mellan tapptillfällena med elpatronen avstängd så du måste förbruka allt vatten i den innan det värmepumpsvärmda vattnet når vvb
Ja precis, tänker att då maxar jag VP vatten. Eller är jag fel ute?
 
F Fixarjon skrev:
Ja precis, tänker att då maxar jag VP vatten. Eller är jag fel ute?
Vill alltså nå förvärmningen av vatten. Är rädd med en 300l vvb så går den sällan ned i temp så mycket så VP värmer. Och då endast använder elpatron konstant för uppvärmning.
 
F Fixarjon skrev:
Ja precis, tänker att då maxar jag VP vatten. Eller är jag fel ute?
Ja, du är fel ute. Vvb 1 blir bara en stor bula på vägen som gör att det tar längre tid innan vattnet som värmts av värmepumpen når kranen.

Vad är det för värmepump och styrsystem? Går det inte att bygga en "riktig" lösning med växelventil och beredare med dubbelmantel eller slinga som värms av värmepumpen?
 
F Fixarjon skrev:
Vill alltså nå förvärmningen av vatten. Är rädd med en 300l vvb så går den sällan ned i temp så mycket så VP värmer. Och då endast använder elpatron konstant för uppvärmning.
Oavsett hur det kopplas så ska VP alltid förvärma till nästa VVB. då kommer förvärmt vatten in i VVB , finns ingen genväg och du är på rätt väg. VVB behöver då inte värma på från ca + 6 C till inställt värde, det är där pengarna finns för VV. Din VV-tank har säkert en VV-slinga eller tank i sig som värmer VV till värde. Klart billigaste värmningen och sen skicka det till nästa VVB som spetsar. Det blir då att VP startar upp när tempen gått ner i tanken och värmer på. Sen vad som kommer in i EL- VVB är inget att bry sig om, det blir vad det blir, går inte att få 70 C dit. Så ca 45 C eller mer, från VP och eftervärma i VVB är en väg att få massor med VV.
 
  • Gilla
Fixarjon
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Oavsett hur det kopplas så ska VP alltid förvärma till nästa VVB. då kommer förvärmt vatten in i VVB , finns ingen genväg och du är på rätt väg. VVB behöver då inte värma på från ca + 6 C till inställt värde, det är där pengarna finns för VV. Din VV-tank har säkert en VV-slinga eller tank i sig som värmer VV till värde. Klart billigaste värmningen och sen skicka det till nästa VVB som spetsar. Det blir då att VP startar upp när tempen gått ner i tanken och värmer på. Sen vad som kommer in i EL- VVB är inget att bry sig om, det blir vad det blir, går inte att få 70 C dit. Så ca 45 C eller mer, från VP och eftervärma i VVB är en väg att få massor med VV.
Ja, precis! En VP är väl som est effektiv på längre temperatur. Sen el eller VP de sista 15 graderna kan kvitta! Antar att man satt en såpass liten vvb för att maxa förvärmning av tappvarmvatten. Alltså att man ”tömmer” vvb ofta så VP får jobba för att förvärva vatten och skicka vidare. Ska tänka några varv till
 
useless useless skrev:
Ja, du är fel ute. Vvb 1 blir bara en stor bula på vägen som gör att det tar längre tid innan vattnet som värmts av värmepumpen når kranen.

Vad är det för värmepump och styrsystem? Går det inte att bygga en "riktig" lösning med växelventil och beredare med dubbelmantel eller slinga som värms av värmepumpen?
Men det är ju precis en stor bula jag är ute efter som kan förvärmning VP vatten når och sen skickar vidare för spets till Vvb. Tiden är inget problem med 300l vvb, ca 400l 40 gradit vatten
 
Jag har istället tittat på att lägga en instant-heater efter min FLVP. Denna ställs in på ca 50 grader, vilket gör att den enbart går in när FLVP inte längre håller den temperaturen längre. Med vattenflödet hemma har jag räknat ut att den höjer temperaturen 8 grader vid duschning, vilket skulle ge en till två extra duschar med mina förutsättningar. Jag har också funderat över om den istället skulle ställas ned ytterligare några grader då man då oftast skulle klara sig utan att den går in.

Jag har bara kompressorn igång på FLVP, ingen elpatron. Syftet för mig är att minimera elförbrukningen i huset utan att offra komfort.

Jag har dock lagt ned tanken då barnen nog snart flyttar hemifrån, dvs vi kommer snart att ha tillräckligt med varmvatten. Numera tittar jag istället på att låta solen värma varmvattnet innan kompressorn går igång...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har istället tittat på att lägga en instant-heater efter min FLVP. Denna ställs in på ca 50 grader, vilket gör att den enbart går in när FLVP inte längre håller den temperaturen längre. Med vattenflödet hemma har jag räknat ut att den höjer temperaturen 8 grader vid duschning, vilket skulle ge en till två extra duschar med mina förutsättningar. Jag har också funderat över om den istället skulle ställas ned ytterligare några grader då man då oftast skulle klara sig utan att den går in.

Jag har bara kompressorn igång på FLVP, ingen elpatron. Syftet för mig är att minimera elförbrukningen i huset utan att offra komfort.

Jag har dock lagt ned tanken då barnen nog snart flyttar hemifrån, dvs vi kommer snart att ha tillräckligt med varmvatten. Numera tittar jag istället på att låta solen värma varmvattnet innan kompressorn går igång...
Dels har jag inte FLVp och denna lösning är inget för mig
 
F Fixarjon skrev:
Men det är ju precis en stor bula jag är ute efter som kan förvärmning VP vatten når och sen skickar vidare för spets till Vvb. Tiden är inget problem med 300l vvb, ca 400l 40 gradit vatten
Ja, men om du inte har något som värmer blir det ju en kall bula. Känns lite onödigt att värma vatten med värmepumpen för att sen bara låta det svalna i en tank.
 
70liter vvb som redan får uppvärmt vatten borde kunna spotta ur sig ganska mycket varmvatten.
Vet du idag vilken temp den är satt till ?
Samt vilken temp värmepumpen spotar ur sig?

Har du timpris så är det en fördel med stor tank som kan lagra billig el och inte vara igång under dagen.
Om du både har 70, 300 och vp så hade jag satt 70liter till att spetsa till säg 60 grader.
300liter hålla mer eller mindre samma som vp ger ( gissningsvis 50grader)
Då borde du kunna plocka ut flest liter till lägsta pris/ förlust

Eller bara öka 70liter tempen


Själv har jag 1000liter(vedeldat) som förvärmer innan ca 100L vvb. Temperaturen i 1000 ligger mellan 10-90grader.
 
A Alexn72 skrev:
70liter vvb som redan får uppvärmt vatten borde kunna spotta ur sig ganska mycket varmvatten.
Vet du idag vilken temp den är satt till ?
Samt vilken temp värmepumpen spotar ur sig?

Har du timpris så är det en fördel med stor tank som kan lagra billig el och inte vara igång under dagen.
Om du både har 70, 300 och vp så hade jag satt 70liter till att spetsa till säg 60 grader.
300liter hålla mer eller mindre samma som vp ger ( gissningsvis 50grader)
Då borde du kunna plocka ut flest liter till lägsta pris/ förlust

Eller bara öka 70liter tempen


Själv har jag 1000liter(vedeldat) som förvärmer innan ca 100L vvb. Temperaturen i 1000 ligger mellan 10-90grader.
useless useless skrev:
Ja, men om du inte har något som värmer blir det ju en kall bula. Känns lite onödigt att värma vatten med värmepumpen för att sen bara låta det svalna i en tank.
Ok du tänker så! Känner mer att det går åt rätt mycket Vv och vinningen att få förvärmning är värt det. 300l tanken tänkte jag styra till natten på uppvärmning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.