Hej.

Jag ska i helgen börja gräva ur för en mur som ska sättas i tomtgränsen.
Muren kommer bli som ett L
33meter åt ena hållet och 19meter åt andra.

Jag har köpt hem stenen.
Hedas compac, inkl kantblock.
Men nu slog det mig att jag inte riktigt tänkt på att hörnet av L:et inte är 90grader.
Det är nog snarare 80grader.

Hur gör jag för att få ett snyggt hörn?
Kantblocken har ju samma struktur som resten av muren, vilket gör att man inte ville kapa dem för att få rätt vinkel .
Men hur ska jag göra för att få detta snyggt?
 
R
Inte mycket att göra , antingen kapa eller lägga tex bruk mellan i hörnet du säger 80 grader , kapas det då på baksidans ena hörn , så syns det inte på framsidan
 
  • Gilla
Freddedan
  • Laddar…
Bifogar lite bilder för att lättare förstå.
Tanken är då alltså att muren ska gå som ett "T"
Hög mur på min framsida och mellan tomterna.
och sedan vill grannen bara ha typ 2stenar högt på sin sida.

Det gör ju att jag måste utgå ifrån vägen.
Men då hamnar 33meters sträckan i vinkel mindre än 90grader

Jag förstår inte hur du menar med att kapa på baksidan?
Ifall jag lägger stenen snett så hamnar ju ena hörnet på stenen alltid utanför motgående sten. Så det kommer ju alltid se dumt ut.

Jag kan inte tänka ut hur man ska få detta snyggt...

Stenblock intill en grävd grund för en mur och en kompaktor på en byggplats mellan två tomter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grå murstenar vid en vägkant med en upphöjd jordbank i bakgrunden, som illustrerar inlägg om byggplaner för en mur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävd dikeskant med hög jordhög vid vit husfasad och påbörjad mur av stenblock, utgrävningsmaskin till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävd grund för muren mellan två fastigheter med blocksten och byggutrustning i förgrunden och vit husfasad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Påbörjad mur med stora betongblock vid husgrund med ojämn mark och kant mot asfalterad väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Se skiss , du kan välja åt vilket hål muren ska gå , mindre än 90 grader blir att kapa , större än 90 grader fylla i lite på baksidan i vinkeln
 
  • Byggstenar på marken med markerad ny sten och anvisningar för hur den ska kapas för murningsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jaha, då är jag med.
Men då hamnar ju stenen som ska gå den långa sträckan snett i förhållande till framsidan.
Vilket gör att grannens sten hamnar way off ifrån gatans linje.

Eller så skiter man bara i det helt enkelt så får han lösa det bäst han vill.
Men det känns ju bäst att lösa detta på ett bra sätt nu.
 
Omarkerade betongblock placerade längs en ojämn linje vid en byggarbetsplats med hus och bilar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då blir det ju en dum knäck mitt i, vilket inte känns så genomtänkt.
 
R
Så här , det är inte mycket som ska kapas , så någon risk att komma i ett hål blir det nog inte , då hade det varit problem
 
  • Betongblock ligger på en grusig mark nära en markerad linje, med instruktioner för att kapa och placera blocken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så du menar helt enkelt att kapa hela framsidan så den är i vinkel med gatan då?

Men hur gör man med ytstrukturen?
Det är inte speciellt snyggt med kapad yta utåt sett
 
R
Klart det inte blir snyggt om stenen är mönstrad , kommer tillbaka strax , finns en lösning
 
R
A nudeljavel skrev:
Så du menar helt enkelt att kapa hela framsidan så den är i vinkel med gatan då?
Men hur gör man med ytstrukturen?
Det är inte speciellt snyggt med kapad yta utåt sett
Lägg ut hela den gula vägen , då kan du kapa lite på den del som går in till din tomt för att få vinkeln , för att få det stadigt i hörnet kan du sätta några järn mellan varje skift som håller emot så den inte faller , snyggast blir det om grannen kan gå med på en liten trappa från din mur upp mot hans i hörnet bara med någon sten
Stenarna ska väl vara förskjutna 50% , då får du räkna på vas du ska börja med på första raden , en halv eller hel
 
  • Ouppbyggd del av en stenmur vid tomtgräns med markerade mätpunkter och några lösa stenblock placerade vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk ritning av en mur med förskjutna stenar och pil som pekar på del som kan kapas till vinkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja precis. det blir nog absolut snyggast att göra på det viset.
Jag tänkte sätta geoduk på två nivåer för att hålla emot massorna.
Så då kanske det håller ihop hörnet.

Jag ska prata med grannen imorgon.
Det kommer bli klart bäst.
 
R
Lägger du geoduk in i hörnet och under hans sten så håller det nog , men jag skulle nog ha några järn högst upp mellan skiften , inget att snåla med och du kan sova lugnt när det är färdigt
 
Vad för typ av järn är det du tänker dig, och hur bör jag fästa dessa?
 
R
Vanligt armeringsstål 10 mm ca 0,5 -0.6 meter långa , ( en längd är 6 meter då räcker ett sådant till 10 st ) , ska du fylla betong i hålrummen ? Antingen så hackas ur lite i stenarna så dom får plats mellan dom , ( stenarna ser ut att vara för kloss montage ) och betong fylls i hålen , då fäster även järnen , kan även vara bra för att T- ska bli starkt , det går att borra med , men är lite mer kompliserat och mera jobb
 
Okej, då är jag med.
Hålrummen är egentligen bara till för att fyllas med makadam.
Men självklart skulle man kunna fylla de stenarna som är i hörnet med betong.
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.