Håller på att göra en enkel badrumsmöbel till stugan där överblivet golvspån kommer att användas som bänkskiva. Tvättstället i sin tur sitter på konsoller under skivan och sticker upp genom ett hål, belastar alltså inte skivan på något sätt.

Funkar det att sätta mosaik på golvspånet efter något lager tätskikt för att förhindra att vatten tränger in i materialet? Är det PL600 och någon elastisk fog som gäller eller vågar man använda vanligt fix och fog? Känns som att det kan spricka med tiden då materialet inte är helt stumt.
 
Jag tror att det kan fungera i en sommarstuga.
Vi byggde en temporär hållare till vår temporära dusch av en bit golvspån som jag målade med LIP. Den har vi använt i ett år nu. Den börjar bli lite svart och ful, men vi duschar ju på den nästan varje dag. På en bänkskiva där man inte häller vatten, och inte året runt heller så tror jag att det går bra.

Gör du några lager med fuktspärr så skulle jag kunna tänka mig att det räcker för att ta upp eventuella rörelser i spånet. Eller så limmar du på en bit renoveringsgips först, då är du nog helt säker.
 
Om jag hade tänkt till före hade gips varit ett alternativ. Nu är allt redan anpassat till den höjd som mosaiken bygger till. PL600 eller annat sättlim låter ju sig göras, men hur gör man vid fogningen?

Det jag är rädd för är att temperaturskiftningarna under året får spånskivan att röra på sig, men det kanske räcker med fuktspärren för att förhindra detta?
 
Det finns extra seg fog att köpa, alternativt något man häller i för att det ska bli extra segt. Jag tror inte att spånet rör sig så mycket.

Min pappa gjorde ett mosaikbord på 50-talet med mosaik på spånskiva. Det har sedan dess bott på många ställen, bl.a i sommarhus i Norrland, och på det sitter fogen kvar överallt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.